1 / 21
350 deltagere, 19 udstillere, ni oplægsholdere og en enkelt stand up-komiker sørgede for indholdet ved Channelworlds forhandlerkonference i Odense Congress Center den 14. marts. Klik videre for at få indtrykkene fra dagen.
2 / 21
Direktør Martin Frandsen fra firmaet Coachers var blandt oplægsholderne på Channelworlds forhandlerkonference.
Han talte blandt andet om, at den økonomiske krise stiller nye krav til salgsarbejdet, og hvordan man opbygger en mere salgsorienteret kultur i sin virksomhed.
"En god sælger finder kundernes problemer og giver en viden, som kunden ikke har på forhånd. Men mange teknisk dygtige folk ved ikke, hvordan de skal indlede en dialog med kunden, og vil heller ikke virke påtrængende," sagde Martin Frandsen blandt andet.
3 / 21
Martin Stahl fra Stahlco gav tilhørerne sit bud på, hvordan man kan bruge sociale medier til at finde nye kunder og salgsleads og skabe større loyalitet hos eksisterende kunder.
4 / 21
Mellem oplæggene på konferencen kunne deltagerne tale med producenter og distributører på udstiller-standene. Til højre er det Infinigates nyudnævnte danske landechef Jan Minche.
5 / 21
Salgsdirektør Lars Juul Grejsen fra SEC Datasom fortalte i et indlæg om distributørens koncept for forhandler-baseret salg af cloud services gennem kanalen.
6 / 21
I løbet af konferencedagen kunne de 350 deltagere vælge mellem ni forskellige indlæg om cloud, salgsarbejde og kanalens tilstand.
7 / 21
SEC Datacom lover med deres cloud-koncept Best Cloud gode håndfaste forretningsmuligheder uden voldsomme krav om investeringer. Disse flødekager var med til at få budskabet til at glide ned.
8 / 21
To venlige mennesker på sikkerhedsproducenten Esets stand. Til højre er det country manager Minna Vadsager.
9 / 21
God kaffe kan være en mangelvare på alle messer. Både barista og maskinel slog Channelworlds officielle kaffe med flere længder.
10 / 21
Ud over en hotter med det hele stod frokostmenuen på flæskestegs- eller kyllingesandwich.
11 / 21
Supplies-distributøren Despec var en af de 19 udstillere, der stillede op for forhandlerne på Channelworlds forhandlerkonference.
12 / 21
Business Development Manager i Avnet Peter Åkerwall var tilfreds med sit udbytte af Channelworlds forhandlerkonference:
"De fleste forhandlere kommer nok for at høre indlæggene og ikke så meget for at møde sådan nogen som os. Men vi pitcher naturligvis de datacenterprodukter, vi har - primært fra NetApp og Cisco."
"Vi har et par møder med forhandlere i løbet af dagen, men stiller også op med et af vores egne indlæg, hvor vi fortæller om, at vi gør tingene anderledes med fokus på færre men dedikerede forhandlere, som vi hjælper hele vejen rundt om salgsprocessen."
13 / 21
Markedet for sikkerhed har været et af de få lyspunkter for it-branchen under den økonomiske krise. Panda var en af de producenter, som bød sig til på forhandlerkonferencen.
14 / 21
Dagen sluttede med en paneldebat, hvor Jakob Schou Meding, HP (th), Niels Solberg. Microsoft og Peter Juul Jørgensen, Lenovo (tv) diskuterede tilstanden i den danske it-kanal.
15 / 21
Kristian Herbert fra distributøren Pedab er i øjeblikket på orlov fra IBM. Han hjælper distributøren med at slå på tromme for IBM's løsninger indenfor hardware- og hosting-løsninger:
"I dag møder jeg en masse mindre forhandlere, som vi gerne vil fortælle, at de kan bruge os som deres nye IBM-distributør. Der er mange nye ansigter og folk, som måske handler med produkter fra andre producenter. Det er meget lærerigt, for de folk vi møder her, er ikke nødvendigvis nogle vi ser på vores egne lister over forhandlere."
"Men jeg savner måske nok, at de større producenter er til stede her på Channelworld Expo. Det kunne have været spændende at se de andre producenters produkter og møde deres forhandlere."
16 / 21
Producenten SWYX præsenterede sine løsninger indenfor Unified Communications. Og var man interesseret, fik man også lov at køre en tur på en Segway.
17 / 21
Jan Nissen Petersen, Toshiba:
"Det er dejligt anderledes at høre indlæg, som går på tværs af producenter. Og så har det været en dag præget af gode informative og konkret indlæg , som man kan tage med hjem og bruge direkte i dagligdagen. Især de budskaber, der har været om salgskultur og sociale medier, har budt på gode tricks, som jeg tror forhandlerne kan bruge til at komme i dialog, når de er ude at røre ved deres kunder."
18 / 21
Cloud-eksperten Anders Trolle-Schultz gav sit bud på, hvilke forretningsmuligheder it-forhandlerne skal koncentrere sig om, efterhånden som cloud-teknologien slår igennem.
Efter at Microsoft har åbnet sin salgsmodel for forhandlere er den sidste undskyldning for at stritte imod cloud forsvundet, lød et af hans budskaber.
"Nu er det med at komme ud og arbejde for at forstå kundernes forretning og de udfordringer, de står over for - og ikke mindst hvordan it kan løse kundernes problemer," lød det fra Anders Trolle-Schultz.
19 / 21
Leif Jensen, nordisk chef for sikkerhedsproducenten Barracuda:
"Der er en klar rød tråd gennem de indlæg, jeg har hørt i dag. Og jeg synes især, det er godt, at man har et blik for, at cloud ikke bare er Office 365, men at der også kan bygges hybride løsninger og private cloud."
"Ideen med at have et speakers Corner, hvor producenter får 15 minutter til at pitche deres produkter er god. Det giver nogle korte kontante budskaber, som kan vække interesse hos forhandlerne, uden at de behøver sidde hele vejen igennem det helt store PowerPoint-show."
20 / 21
At få en golfbold i hul er en klassiker, når man skal lokke folk ind på en udstillingsstand. Hæderkronede Symantec prøvede det gamle trick - og det virker stadig, skulle vi hilse og sige.
21 / 21
Stand up-komiker Jonatan Spang sluttede dagen af med en halv times underholdning.
Han fortalte blandt andet om sit syn på mobiltelefoner og Facebook, den skæve kønsfordeling i it-branchen og hvordan det påvirker risici og chancer for utroskab.
En stor del af talestrømmen orienterede sig dog mod emner syd for navlen.