I dag kan du for eksempel læse alle nyheder om fodbold bare ved at tage din telefon frem og gå ind på Mesterbold.dk. Men det er ikke bare vores daglige brug af computere og telefoner, som digitaliseringen har skabt. Andre ting fra vores hverdag bliver også mere og mere digitaliseret. Dette inkluderer også de mange stadioner verden rundt, som lige nu er i gang med en større digital udvikling. Vi har her samlet to af de mest digitaliserede stadioner i verden, og fundet ud af hvad denne digitalisering rent faktisk betyder for oplevelsen af at gå på stadion.
Tottenham Hotspurs stadion
Tottenham Hotspur har fået et imponerende nyt stadion i Nordlondon. Det har taget sin tid at få det bygget, og åbningsdatoen er flere gange rykket tilbage. Men nu står det imponerende nye og digitaliserede stadion færdigt. På grund af al den nye teknologi har det kostet en milliard pund at bygge, men ifølge mange så har det været alle pengene værd. Der er bygget et højkapacitets netværk ind i stadionet fra begyndelsen, modsat mange andre stadioner som har været nødsaget til at tilføje det senere. Dette højkapacitets netværk har tilladt resten af stadionets teknologiske muligheder. Der er blandt andet hele 1800 LG skærme rundt på stadionet, som hver især kan fremvise forskelligt indhold. Derudover så har stadionet fire af de største storskærme i Europa, og et lydsystem som ikke engang er på markedet endnu. Der er også gjort adskillige tiltag til at gøre oplevelsen bedre for fans på stadionet. Man har bl.a. prøvet at mindske køer ved madboder, ved at gøre dem alle kontantfri. Derudover har man installeret smart teknologi, der skal guide fans til ledige toiletter, så man undgår lange toilet køer. Hvis du gerne vil læse mere om dette fantastiske nye engelske stadion, så kan du læse meget mere om det her.
Dansk digitalisering af stadions
Corona krisen har sat fart på digitaliseringe af de danske stadioner. På grund af corona krisen så har mange danske fans ikke været i stand til at tage på stadion, som de plejer. Man har derfor været nødsaget til at finde andre måder, hvorpå fodboldfans stadig kunne få en følelse af at være på stadion. Flere danske stadioner har taget denne udfordring op. Blandt andet så åbnede AGF stadion under corona krisen op for verdens første virtuelle tribune, som var designet til at give fans en følelse af stadig at være på stadion og have det fællesskab med andre fans. De samarbejdede med platformen Zoom om at skabe en virtuel tribune, hvor man kunne se fodbold sammen med alle dem, man plejer at se fodbold sammen med. Det var delt op i hele 22 afsnit, hvor man selv kunne bestemme, hvor man ville sidde. Det vil sige, at der var en udebane sektion, en neutral sektion, og en sektion for dem der havde årskort. På den måde så sørgede man også for at alle fik en god virtuel oplevelse, ved at sidde sammen med dem de normalvis vil have siddet med. Det kommer nok ikke som en overraskelse, at det var et større projekt at afvikle, og det kræver hele 23 mand under kampen at afvikle. Derudover så var det også designet til at give fodboldspillerne en følelse af, at der var fans på stadionet. Det blev gjort ved at opstille en række storskærme, hvor der var billeder af de mange fans, der sad hjemme fra stuen og så med. Derudover så sørgede man også for at man kunne høre de mange fans juble over lydsystemet på stadionet. Hvis du vil læse mere om denne bemærkelsesværdige virtuelle tribune, så kan du gøre det lige her.