Brand eller indbrud i virksomheden er altid en ubehagelig oplevelse. Online backup kan mindske katastrofen for virksomheden. Se her hvordan du kommer i gang.

Online backup? Det er en god ide

Det giver mening at gemme dine data online, men det er vigtigt at se sig for, inden der vælges udbyder af onlinebackup.

Da Apotekerforeningens fredede ejendom i København brændte i begyndelsen af maj, var det en katastrofe.

Det blev dog ikke en katastrofe for it-chefen.
Selvom pc'er gik op i røg og flammer, var det muligt at genskabe data, da Apotekerforeningen i lang tid havde anvendt remote backup.

Brand og indbrud umuliggør backup
Hvis hardisken i pc'er eller server af den ene eller anden årsag står af i små virksomheder, vil det også opleves som en katastrofe, såfremt der ikke er backup og dermed mulighed for at genskabe data.

Har man etableret backup, så er det vigtigt, at backup-diske ikke befinder sig i samme bygning som pc'er og server.
Hvis backup er placeret i samme bygning som pc'er og server, kan brand såvel som indbrud betyde, at man mister backup-diske og dermed muligheden for at genskabe data.

Den slags taler for, at man anvender en af de utallige online backup-muligheder, der findes på nettet.
Så slipper man også for selv at holde styr på forskellige versioner af backup.

Der er dog nogle vigtige ting, der skal undersøges, inden man vælger en udbyder af online backup.

Kryptering et must
Business Center har talt med senior sikkerhedskonsulent hos Fort Consult, Thomas Wong,
"Helt grundlæggende skal man se på hvordan udbyderen opbevarer data. For en virksomhed er der jo tale om fortrolige data. Kan udbyderen kryptere data på deres egne servere?" siger Thomas Wong.

Han lægger vægt på, at medarbejderne hos backup-leverandøren ikke skal have mulighed for at se kundernes data. De fleste leverandører oplyser på deres website om hvorvidt de anvender kryptering.
"De seriøse firmaer oplyser om den slags på deres websites. De, der ikke oplyser den slags behøves selvfølgelig ikke at være useriøse, men så bør man tage kontakt med backup-leverandøren og høre om, hvordan de sikrer data på deres maskiner," anbefaler Thomas Wong.

Krav til netforbindelse
Det er også vigtigt, at virksomhedens netforbindelse er krypteret, ligesom den skal være hurtig nok, så backuppen kan gennemføres på rimelig tid.
"Ved overførslen af data skal forbindelsen mellem virksomhed og leverandør være krypteret, så data ikke kan opsnappes undervejs. Det kan være en VPN-forbindelse, men de fleste tilbyder en https-forbindelse, som man kender fra sin net-bank," siger Thomas Wong.

Små virksomheder har ofte ikke en dedikeret backup-linie, men må som regel køre backuppen via en stor ADSL-linie.

Mens download-hastigheden er stor på de fleste virksomheders netforbindelse, er upload-hastigheden ofte mindre, hvilket får indflydelse på backup-tiden.
"Upload-hastigheden betyder noget. Kommer det til at genere andre på samme linie? Backup kan som regel sættes op til at køre på bestemte tidspunkter, eksempelvis om natten, hvor andre ikke bliver berørt," anbefaler Thomas Wong.

"Krav til up- og download afhænger helt af, hvor meget data, der ændrer sig og dermed skal backes op.
Første gang bliver der taget en fuld backup, hvilket godt kan tage tid. Efterfølgende vil det kun være de ting, der ændrer sig, som kopieres," siger Thomas Wong, der understreger, at der kan være stor forskel på små virksomheders upload-behov.

"Et reklamebureau med mange billeder og grafik vil kræve noget mere end revisorfirmaet, hvor 2 megabit (per sekund, red.) er nok," siger Thomas Wong.

For små virksomheder vil 1 megabit per sekund i upload være absolut minimum og de fleste bør nok mindst vælge en 2 megabit per sekund upload.

Test mulighed for at genskabe data
Ligesom det er vigtigt at vælge en upload-hastighed, der sikrer, at backup kan udføres på en rimelig tid, så er det også vigtigt at teste muligheden for at genskabe filer.

Den test skal foretages inden data reelt er tabt.

Hvis man først skal finde ud af hvordan data genskabes, når ulykken er sket, kan panikken sprede sig.

"Det er vigtigt at vide, hvordan man rent praktisk genskaber data. Der bør være en nem og sikker måde at genskabe data på," siger Thomas Wong.

Vigtigheden af historik
Thomas Wong anbefaler også, at backup-leverandøren tilbyder historik på backup, så man kan gå tilbage til en ældre backup end den seneste.

"Det er vigtigt, at backup-leverandører gemmer historik på filerne. Ændrer du uforvarende i et Word-dokument eller kommer du til at slette det, så kan der gå nogen dage, inden du opdager det. Derfor bør der være flere backup-versioner. Alternativt kan der ved sletning af filer, blive gemt en kopi i backuppen i 30, 60 eller 90 dage," siger Thomas Wong.
De fleste online backup-udbydere, der går efter erhvervsmarkedet har historik.

Backup af databaser
Mens det er forholdsvist nemt at forstå, hvordan backup af Word-dokumenter og regnearks-filer foregår, så er backup af økonomisystemer lidt anderledes. Her ligger data ofte i en database. Den skal der selvfølgelig også tages backup af.
"Det afhænger meget af det enkelte program, hvordan det skal gøres. De fleste økonomisystemer er dog designet, så det er enkelt at tage backup," siger Thomas Wong.

Læs også: Her er listen over online backup-udbydere.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery