Onsdag havde Kommunernes Landsforening (KL) sammen med Borgerservice Danmark og Foreningen af Kommunale It-chefer (KITA) trommet 99 kommuner - de 98 fra Danmark inklusiv færøske Tórshavn - sammen til sin store konference, Digitaliseringsmessen '10.
Her kunne langt over 1.000 delegerede mumle og netværke sig frem til aftaler, møder og vidensdeling, hvis de da ikke deltog i de mange foredrag om digitaliseringens udbytte og forretningsdrevet it-implementering.
KL nåede op på et rekordhøje deltagerantal på 1.200 delegerede, og arrangørerne måtte takke nej til en masse udstillere, der gerne ville have fremvist deres produkter for de delegerede.
"Interessen fra alle kommuner bekræfter virkelig, at de for alvor er ved at gøre sig klar til digitaliseringen," siger Jakob Harder til Computerworld.
Gør-det-selv-besparelser
Han fortæller, at det helt store tema ved årets konference var den digitale borgerbetjening, herunder selvbetjeningsløsninger og e2012-målsætningen, som går ud på, at alle landets 98 kommuner om halvandet år skal kunne kommunikere skriftligt og digitalt med borgere og virksomheder.
Jakob Harder forklarer, at det er KL's målsætning, at den digitale borgerbetjening samt indsats på især social-, børne-, beskæftigelses,- og teknik/miljø-områder samlet skal give kommunale besparelser på to milliarder kroner om året fra 2015.
"Taxametret er allerede så småt begynde at tikke fra i år, og der vil hen mod 2015 løbende komme flere og flere besparelser. Om vi så i 2015 havner på 1,7 eller 2,3 milliarder kroner, det må vi tage til den tid," forklarer han.
38 håndtag til besparelser
Udover borgerbetjeningen har KL især fokus rettet på de store velfærdsområder, der blandt andet tæller det fælles medicinkort, som bliver udarbejdet sammen med regionerne og staten.
Den kommunale it-optik er skruet skarpt ind på en lang række andre områder, som blandt andet tæller, hvordan kommunerne kan forbedre undervisning i folkeskolen via it, digital overvågning af udbetaling med sygedagpenge, forbedrede jobtilbud til ledige ved optimering af databaser samt ikke mindst en mere brugervenlig tilgang til byggetilladelser.
I alt indeholder den nye fælleskommunale digitaliseringsstrategi 38 initiativer.
Hjælper hinanden
På konferencen Digitaliseringsmessen '10 var der dog også tid til at runde emner som forbedring af den kommunale ESDH og videokonferencer, som var nogle af de officielle hovedtemaer.
Og Jakob Harder fra KL frygter ikke, at stor fokus på mange forskellige it-områder vil kvæle innovationslysten og begrave de gode intentioner i flere offentlige it-skandaler.
"Vi kan altid finde nogen, der har erfaring med diverse områder, og den erfaring kan vi trække på, når vi enten skal ud i digitale fællesløsninger, eller en enkelt kommune ønsker at indhente viden fra andre," lyder det fra Jakob Harder.
Dermed stiller han sig på lige linje med Gentofte Kommunes digitaliseringchef, Tina Iversen, som tidligere over for Computerworld har argumenteret for, at kommunernes asynkrone it-udviklingsforløb kan blive en økonomisk gevinst på den lange bane.