Artikel top billede

Fremtidens kunde langer ud efter hurtige handler

Årets CIO, Michael Moesgaard fra DONG Energy, gav branchen en diplomatisk opsang. Læs de gode råd om at blive foretrukket leverandør.

"Drop de kortsigtede handler, der skal sikre kvartalsmålet og indret jer efter vores mål."

Så klart lød opfordringen fra CIO Michael Moesgaard, der talte til de godt 100 deltagere, som i går var samlet for at kåre Danmarks dygtigste it-virksomheder ved Computerworld Top 100 2010.

Michael Moesgaard er CIO i DONG Energy og blev i foråret kåret som Årets CIO 2010. Han var sammen med direktøren for Statens It, Lone Strøm, inviteret til konferencen for at fokusere på årets tema, som var fremtidens kunde.

"Vi hører ganske ofte, at leverandørerne gerne vil være partnere og indgå et strategisk samarbejde, som har et langt sigte. Og det er fint, det vil jeg også gerne, men vi skal være enige om hvordan," sagde Michael Moesgaard og opridsede de spilleregler, som er afgørende for ham og DONG Energy.

Spillereglerne

"Først og fremmest skal leverandørerne forstå vores strategi. Dernæst skal man indrette salgsarbejdet efter vores mål og ikke efter kortsigtede bonusordninger, hvis man vil være partner og ikke "bare" leverandør".

Michael Moesgaard understregede, at DONG Energy skal have leveret hvad, der giver mening for virksomheden og ikke nødvendigvis den store pakke, når der kun er brug for den lille. Ligesom leverandørerne skal komplettere kompetencerne i DONG, for Michael Moesgaard køber ikke noget, som hans organisation selv kan skabe eller har i forvejen, med mindre det giver særlig værdi.

"I skal vise respekt og agere i vores kultur for at fortjene tillid på den lange bane. Det handler om integritet, om at vi skal kunne stole på, at sælgeren følger leverancerne helt til dørs og skaber helhed," sagde Michael Moesgaard.

Udvikling siden fusionen

It-arbejdet i DONG Energy har de seneste fire år været gennem store ændringer ligesom resten af virksomheden. I 2010 er it-organisationen lige på tærsklen til at gå ind i det stadie, der hedder internationalisering og forretnings-transformering.

DONG Energy blev skabt i 2006 gennem en fusion af en lang række danske elselskaber. Og i de første par år stod der naturligvis fusion og sammenlægning på programmet, mens der siden 2008 har været konsolidering og effektivitetsforbedringer på programmet.

Som den foreløbige kulmination på konsolideringen og effektiviseringen blev de decentrale it-afdelinger i den første føderale organisation fusioneret til en central it-afdeling i år. Antallet af leverandører er blevet konsolideret, og DONG Energy IT arbejder med en multisourcing-strategi.

Klar til næste fase

"Det er der, vi står i dag, hvor vi træder ind i næste faste, hvor vi skal understøtte DONG Energy i internationaliseringen og transformeringen af forretningen. Udover nye internationale markeder skal vi forberede os på en fremtid med nye udfordringer som yderligere integration af vedvarende energi, el-biler og smart grids," fortalte Michael Moesgaard.

Derfor kan han heller ikke give et entydigt svar på, hvordan sourcingstrategien for DONG Energy kommer til at udvikle sig, fordi der helt sikkert vil være brug for nye typer af samarbejder og partnerskaber også med it-leverandører i energikoncernens nye virkelighed. Men netop derfor er hans råd til leverandørerne strømpilen for at være med, hvis fremtidens kunde hedder DONG Energy.

Opskriften fra Statens It

Heller ikke hos Statens It er der udsigt til en nem udvidelse af samarbejdet for leverandørerne i it-branchen. Direktør Lone Strøm fortalte på Computerworld Top 100-konferencen, at Statens It ved udgangen af dette år er klar til at arbejde med sourcingstrategi efter et år med fokus på at skabe overblik og organisatorisk forankring.

"Der er penge at hente på området. Muligheder for større kontrakter fordelt på færre leverandører," sagde Lone Strøm og fortsatte med opskriften på at være leverandør, hvis fremtidens kunde skal være Statens It:

"I skal levere den bedst mulige understøttelse af både vores kunders og Statens It's forretning. Statens It skal inddrages omking drift og idriftsættelse - også ved it-udviklingsprojekter. Endelig skal I levere standardiserede løsninger, der kan rulles ud til mange," lød rådene til it-branchen fra direktøren for Statens It.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere