Artikel top billede

It-opkøb: Virksomhederne hænger i bremsen

Mere end hver tredje it-topchef planlægger opkøb eller fusion inden for de næste år, men det kommer ikke til at ske. Læs hvorfor.

Deloittes IT-Vækstbarometer 2010 viser, at 38 procent af it-branchens topchefer planlægger at opkøbe eller fusionere med en anden virksomhed de næste par år.

Men det kommer sandsynligvis ikke til at ske.

"Det er et ganske højt tal, som vi ikke forventer, vil blive indfriet under den nuværende krise," vurderer Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele.

Dels fordi, at forventningerne ifølge tidligere års vækstbarometre sjældent bliver indfriet.

Sidste år forventede hele 43 procent at foretage opkøb eller fusionere, men i sidste ende førte kun 27 procent planerne ud i livet.

Dels fordi kun 12 procent af de adspurgte topchefer svarer, at deres virksomhed planlægges solgt de næste par år.

Efterspørgslen overstiger så at sige udbuddet.

Uattraktiv performance 
Selvom der ifølge Deloitte er optimisme og en svagt stigende aktivitet, vurderes opkøbsaktiviteten i it-branchen stadig til at være på et lavt niveau.

"De dystre tider gør det svært at skaffe kapital til køb, og virksomhedernes performance er ikke altid attraktiv nok til at fange købernes interesse eller til at sikre en acceptabel pris," siger Kim Gerner.

Han forklarer videre, at de mentale kræfter hos lederne, forskellige opfattelser af prissætningen i markedet og generelt hårde kår for afsættelse af virksomhedens produkter ikke er noget, der ligefrem opildner til at lukke handler.

En tidsrøver af karat

Indlader virksomheder sig først på at opkøbe eller fusionere for derefter at droppe handlen, kan det koste dyrt.

"Den ultimative tidsrøver for en topledelse, nemlig skrinlagte købs- eller fusionsforhandlinger, har haft væsentlig betydning for rigtig mange," lyder det fra Kim Gerner.

Hele 23 procent af it-topcheferne har været igennem den mølle inden for de sidste par år.

"Har man én gang prøvet at indgå i et forhandlingsforløb med opslidende, indledende forhandlinger, due diligence og så videre, så ved man, hvad det vil sige. Det er et af de områder, der er allerbedst til at rette ledelsens øjne og ressourcer væk fra den livsvigtige daglige drift," siger Kim Gerner. 

Han opfordrer derfor til, at virksomhederne vælger deres forhandlingspartnere og antallet af dem med stor omhu samt en målrettet og systematisk håndtering.

Distributører mest aktive

Set på tværs af delbrancherne er distributørerne med 33 procent dem, som i videst omfang har opkøbt eller fusioneret med en anden virksomhed eller dele af den de sidste par år.

For it-branchen generelt er tallet 27 procent.

Distributørerne har også skrinlagt færrest projekter. Kun 13 procent svarer ja til det, mens tallet for konsulent- og software-topchefer er 27 procent.

I forhold til fremtiden skiller software-procenterne sig ud. Kun 32 procent planlægger opkøb eller fusion i de næste par år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere