Apples udfordring: At få brændt 273 mia. kroner af

ComputerViews: Apple har akkumuleret et aldeles gigantisk beløb i sin pengetank, og overvejelserne om, hvad de skal bruges på, er i fuld gang.

Artikel top billede

(Foto: Anatoly Vartanov (c) 2008 / Anatoly Vartanov aka UltraONE)

ComputerViews: Apples produktionslinjer banker iPhones ud lige så hurtigt, som samlebåndene kan køre.

Verdens mobilkunder kan ikke få nok af smartphonen, der for tiden er Apples helt uden sammenligning bedst sælgende produkt med en samlet andel på over 40 procent af selskabets samlede salg.

Med meget store to-cifrede vækstrater skovler Apple penge ind.

Faktisk har det amerikanske selskab akkumuleret gigantiske 137 milliarder kroner i rå kontanter og kortsigtede investeringer.

Medregner man de langsigtede investeringer, kommer beløbet i Apples pengetank helt op på 273 milliarder kroner. Det svarer til mere end halvdelen af Danmarks samlede offentlige forbrug i 2009 - inklusive alt.

Det enorme beløb gør Apple til en af de virksomheder i verden, der har akkumuleret flest penge.

Og selv om pengene fortsat strømmer ind, åbner det enorme beløb for det helt relevante spørgsmål: Hvad skal Apple bruge de mange penge på? For bruges skal de.

Jobs: 'Strategisk bla bla'
Topchef Steve Jobs er vældig ulden.

Hans hidtil eneste kommentar om de mange penge har været, at Apple indtil videre holder fast i de mange penge, som med tiden muligvis skal bruges på "strategiske muligheder."

Javel så.

For et selskab, der opererer inden for både hardware, software, mobiltelefoner og indholdsdistribution er det nok det mest åbne svar, der overhovedet kan gives.

Hertil kommer, at en del af milliarderne vil være givet godt ud på at hyre et headhunter-firma, der kan afsøge markedet for de allerbedste innovative og dristige topchefer i verden med henblik på at finde Steve Jobs afløser.

Steve Jobs' person er i dag uhyre tæt sammenkoblet med Apples succes som mærkevare og innovativt selskab, men han er ikke udødelig.

Og hans afløser vil selv i bedste fald skulle bruge flere år på at profilere sig i en grad, der blot gør, at Apple kan undgå at tabe milliarder i værdi den dag, Steve Jobs trækker sig fra posten.

For et selskab med Apples enorme pengetank vil det desuden være en oplagt mulighed at købe det selskab, som Steve Jobs mulige afløser i dag er chef for.

Det er en manøvre, som Apples faktisk selv har anvendt, da det i 1996 købe selskabet NeXT, som Steve Jobs dengang var direktør for, og som han selv stiftede i den årrække, hvor han var sat uden for døren af Apple.

Dette skal Apple leve af

Mange af selskabets store innovative og branche-ændrende ideer - som iPod, iPhone og iTunes - stammer faktisk fra dels eksterne konsulenter, dels opkøb, hvorefter ideerne er blevet videreudviklet og kombineret med Apples styrker inden for brugerdesign og teknologi.

Apple har gennem årene købt mange selskaber - heriblandt danske Polar Rose fornylig -  men selskabet har aldrig betalt mere end en halv millliard dollar for et selskab.

Og intet tyder på, at denne tilgang vil blive ændret i den kommende tid, selv om der florerer spekulationer om, at Apple er interesseret i både Facebook og Disney-koncernen. Det er nu næppe sandsynligt.

Mere sandsynligt kan være en række mindre opkøb inden for net-tv, hvor Apple for tiden er fokuseret på Apple TV mediaplayeren.

Også Adobe kan være interessant for Apple. Adobes Flash-teknologi har længe været en torn i øjet på Apple, og Apple har besluttet, at iPhonen ikke skal vise Flash-videoer i modsætning til Googles Android. Steve Jobs mener, at Flash er dårlig og sløv.

Men måske kan han se muligheder, hvis han selv kan få lov til at innovere på produktet.

Desuden sidder Adobe tungt på markedet for billedbehandling og layout-software, hvor også Apple har været et foretrukkent mærke i mange år.

Microsoft er imidlertid også interesseret i Adobe, og de to selskaber har drøftet muligheden for, at Microsoft skulle købe Adobe.

Også en række andre selskaber nævnes som potentielle opkøbsemner for Apple. De tæller Nvidia, Netflix og Electronic Arts.

Pengene ind under madrassen

Under alle omstændigheder er det sikkert, at Apple ikke vil brænde 273 milliarder kroner af på at opkøbe selskaber - ikke engang på længere sigt.

Og siden selskabet for tiden genererer flere penge, end det på nogen måde kan geninvestere, vil det være oplagt at udbetale store dividender til selskabets aktionærer.

Skal denne manøvre give mening, vil det kræve, at Apple kan fortsætte med at skabe stor-sælgende produkter, der fortsat kan skubbe selskabets vækst fremad.

Ellers kan store udbetalinger til aktionærerne være med til at kølne nye investorers interesse for selskabet, fordi selskabets værdi på denne måde kan blive udhulet udhulet.

Der er også den mulighed, at Apple vælger at gemme pengene under madrassen.

Apple var tæt på at afgå ved døden i 1990'erne, hvor innovationen og produktudviklingen var død og produkterne old school.

Det var før Steve Jobs blev hentet tilbage med sine innovative ideer og ikke mindst sin vilje til at satse hele butikken på at lancere produkter, der ikke skulle ind på, men skabe nye markeder.

Det går stærkt i teknologibranchen, og med Apples nærdød-oplevelse i baghovedet, kan det meget vel være, at Steve Jobs vælger at lade Apple ligge oven på en stor, fed og svulmende pude af rå kontanter, som selskabet kan suge på i en periode, hvis selskabet en dag kommer ud i problemer.

Det mest sandsynlige er en kombination af disse ting: Et par 'mindre' opkøb, en jagt på Steve Jobs afløser, en smule dividende og en masse penge under madrassen.

Hvad synes du, at Apple skal bruge pengene på som 'strategisk mulighed'?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S