ITIL bliver pligtstof i det offentlige

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Som led i bestræbelserne på at forbedre og effektivisere brugen af it i den offentlige sektor lægges der nu op til, at man her skal forpligtes til at bruge ITIL-standarden til at få styr på processerne.

Beslutningsgrundlaget er klart. På baggrund af en omfattende foranalyse ventes Statens it-råd i slutningen af marts at komme med en håndfast anbefaling af, at offentlige organisationer indfører den internationale ITIL standard for at effektivisere deres it-afdelinger.
Baggrunden er, at afhængigheden af it er øget, hvilket giver en større sårbarhed, ligesom de store og sammenhængende it-systemer bliver stadig mere komplekse. Som konsekvens heraf anbefales offentlige organisationer at standardisere og dokumentere deres service management af it-processer og ydelser baseret på ITIL. ITIL er bedste bud på best practice på området.
Sådan lyder det i indstillingen til rådet, der bidrager med initiativer til regeringens it-politik. Den kommer fra Statens it-forum, et udvalg under rådet der drøfter og behandler tværgående it-problemstillinger, og den bakkes op af it-chefer fra alle ministerområder.
- Vi forventer, der kommer en anbefaling fra Statens it-råd om at få implementeret ITIL-processer, siger chefkonsulent i Videnskabsministeriet Poul Bernt Jensen, projektleder for arbejdsgruppen, der med bistand fra eksterne konsulenter har lavet forundersøgelsen.

Ud over indstillingen til rådet udsendes en anbefaling og vejledning om indførelse af ITIL med henblik på at sikre mere velfungerende it-funktioner - som en katalysator for at komme videre. Også KL og Amtsrådsforeningen er kontaktet i ITIL-sammenhæng.
- I staten er man begyndt at tænke i koncern-it-baner; det breder sig som ringe i vandet. Kommunerne lægges sammen. Vi får større enheder hele vejen rundt, hvilket skærper behovet for bedre processer. Men det er også en større ressourceindsats at indføre ITIL, og man skal op over 500 arbejdspladser i organisationen for at få glæde af det, siger Poul Bernt Jensen.
I forbindelse med ITIL-foranalysen har Rambøll Management og ITIL-ekspert Christian F. Nissen sammen med Videnskabsministeriet gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de statslige it-organisationer. Blandt de 20 besvarelser har halvdelen overhovedet ikke beskæftiget sig med ITIL eller andre best practices på it-området. Kun 16 procent har ‘i høj grad' anvendt ITIL eller andre metoder.
Tre organisationer har angivet et omtrentligt udgiftsniveau for implementering af ITIL. Det spænder fra 500.000 kroner til 1,35 millioner kroner. Blandt de hyppigst nævnte barrierer for ITIL-implementering nævnes for få ressourcer i organisationen og modstand fra it-medarbejderne.

Boks:
Information Technology Infrastructure Library
ITIL er den bredest anerkendte samling af retningslinjer og best practices for it-processer. Den blev udviklet af den britiske regering for 20 år siden og opdateres konstant. ITIL er den gode måde at tilrettelægge it-rutiner på, så de er gennemprøvede, målbare og tilgængelige for evaluering.
I starten af 1990'erne blev ITIL blåstemplet som international de facto-standard for service management - i regi af It Service Management Forum (itSMF), en uafhængig organisation, som har det praktiske ansvar for den videre udvikling. ITIL har været udgangspunkt for en officiel britisk standard, BS15000, og en international standardisering er på vej (ISO 20000). ITIL har også dannet udgangspunkt for flere leverandørers egne initiativer inden for service management, eksempelvis Microsoft Operations Framework (MOF) og HP's IT Service Management (ITSM).
I Danmark har ITIL vundet indpas mange steder, især blandt større virksomheder og organisationer som Post Danmark og Nationalbanken. De færreste lader sig certificere, men bruger ITIL som pejlemærke for kvalitet og målbarhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere