Accenture vil kommunikere bedre med apotekerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


Kommunikationen skal blive bedre, lyder det fra Accenture, der erkender, at informationen til den enkelte apoteker om det nye it-system PharmaNet ikke har været god nok. Systemet har været plaget af ventetider og nedbrud.
En ting er at lave sine lektier - en anden ting er praksis i klasselokalet. Når en omfattende udrulning af et it-system står på dagsordenen, må man forvente bump på vejen. Det gælder også for apotekernes PharmaNet, der p.t. er rullet ud hos de 127 apoteker af i alt 216 planlagte.
Sidste fredag beskrev Computerworld, at PharmaNet havde voldt store problemer på en række apoteker, og apotekernes it-selskab DataPharm, der har outsourcet alle it-aktiviteter til Accenture, efterlyste en tryghed for, at apotekerne skal kunne stole på systemet i fremtiden.
Hos Accenture beklager partner Peter Mogensen dybt de problemer, som apotekerne har oplevet, og understreger, at Accenture har lavet lektien helt efter bogen - blandt andet i form af store simuleringsmodeller.
­- Men i praksis - når du ruller systemet ud til flere og flere apoteker - kan der opstå flaskehalse, som man ikke kan forudse. Sådan er det med alt it. Der er altid en risiko - desværre. Og vi er helt klar over, at problemerne presser apotekerne i deres hverdag, siger Peter Mogensen.
Accenture fik blandt andet fløjet eksperter ind fra udlandet til at sætte ind for at løse problemerne, som Peter Mogensen understreger, ikke dækker over et systemproblem, men problemer med skaleringen. I takt med at systemet belastes af flere brugere, skal antallet af servere, computerkraft og netværkskapacitet øges, for at systemet ikke går ned. Og her opstod uventede problemer for to uger siden.
Og Peter Mogensen kan da heller ikke love, at der ikke vil opstå problemer igen, når de resterende apoteker konverterer til PharmaNet. Men han understreger, at alt tænkeligt bliver gjort for at hindre gentagelser.

Alle 216 apoteker skal have PharmaNet installeret inden udgangen af oktober, og i juli måned er der på grund af sommerferie pause i konverteringerne.
- Når vi har valgt at "size" op til alle apoteker, så betyder det selvfølgelig ikke, at så er der en garanti for, at der ikke sker mere fra nu. Vi kan jo være uheldige, og der er reelt kun august og september til at nå de resterende apoteker, siger Peter Mogensen og understreger, at overvågning af systemet altid vil være påkrævet. Selvom det giver en stabilitet og en sikkerhed, når alle apoteker er konverteret til PharmaNet, så ligger der en fast opgave i at vedligeholde og opgradere systemet løbende.
Set i bakspejlet vurderer Peter Mogensen, at apotekerne burde være blevet informeret bedre om, hvad de kan forvente. Han erkender, at Accenture ikke har været god nok til at informere og forberede apotekerne på, at der desværre kan være bump på vejen, når man ruller et it-system ud til 216 apoteker. Derfor er der sat gang i en proces, som skal forbedre kommunikationen med den enkelte apoteker.
- Der er lagt en ny kommunikationsplan, der handler om, at apotekerne skal have så meget information, så hurtigt som muligt, så de kan disponere i det enkelte apotek. At de ved, hvad der kan ske - og hvad de kan regne med, forklarer Peter Mogensen og tilføjer, at der i styregruppen er enighed om, at man inden sommerferien skal have gennemgået problemerne og gennemgået lektierne endnu engang.
It-systemet PharmaNet består af en .Net-del til håndtering af recepter og vareekspedition - og er fødeorganet til logistik-, lager- og bogholderisystemet Axapta, der er blevet tilpasset til apotekerne.

Billedtekst:
Tålmodighed Ventetider på op til 20 sekunder, når en vare skulle slås ind i PharmaNet-systemet, har sat apotekernes tålmodighed på en prøve. Nu går det bedre, lyder det fra leverandøren Accenture, der vil gøre
mere ud af kommunikationen
til apotekerne fremover.
Modelfoto: Torben Klint

OriginalModTime: 22-06-2006 14:59:39




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere