Dansker i Dell-toppen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. december 2006.


Henrik Thomsen er blevet chef for Dell i Norden og Benelux.

Endnu en dansker er at finde blandt topposterne på den internationale it-scene. 50-årige Henrik Thomsen er blevet forfremmet til øverste chef for Dell i region Norden og Benelux, der i alt dækker syv lande. Han rykker op fra en post som vice president for Home & Small Business, hvor han primært arbejdede med salget til private og små virksomheder i Norden og Central- og Sydeuropa. Det foregik på Dellsk vis over nettet og telefonen, mens han også skal styre en mere traditionel salgsorganisation, der betjener storkunderne.
Men hvad mere kan der gøres hos et firma, der allerede sidder tungt på den globale førsteplads i salg af it-udstyr?
- Udfordringen bliver fortsat at vokse med en forretning, der i mange lande har en stor markedsandel i forvejen. Vi bliver nødt til at bevæge os ind på områder, hvor vi ikke har haft så meget salg før. Blandt andet skal vi have mere turbo på solutions-området, altså på at sælge hele it-løsninger. Samlede printløsninger og hele imaging-området skal vi også gøre mere ved, vurderer Henrik Thomsen.
Selvom landene i hans region minder en hel del om hinanden - det var derfor, de blev lagt i samme region ved den nye inddeling - er der forskelle.
- Nogle lande har vi bedre fat i end andre, og det hænger typisk sammen med, hvor længe vi har været i de enkelte lande. Holland er nok der, vi har bedst fat, mens vi i Finland, hvor vi ikke har været så længe, ikke er på samme niveau. Der har vi ikke haft salget til private og små virksomheder til at skabe awareness om Dell. Men Finland er på den anden side det land, hvor vi vokser hurtigst nu, siger Henrik Thomsen.

Med et Dell-logo på visitkortet siden 1998 kender Henrik Thomsen en del til de markeder, han nu har fået ansvaret for, fra tidligere job i firmaet. Men opgaverne før han blev regionschef bragte ham længere væk fra Danmark.
- Det var mere eksotiske lande, jeg opererede i før - for eksempel var jeg med til at sætte call-centre op i Marokko, Slovakiet og Indien. Ikke fordi de køber mange Dell-computere i de lande, men fordi de taler engelsk, tysk og fransk. Så fra Marokko kan vi bygge ind til Europa og betjene de franske kunder, mens inderne kan betjene englændere og amerikanere, forklarer Henrik Thomsen.
Selvom han vil have omtrent lige så mange rejsedage i det nye job som før, kan han glæde sig over, at det bliver kortere ture fremover.
- København er jo dejligt placeret midt i regionen. Så nu vil jeg kunne nå hjem til aftenkaffen. Hvis jeg altså drak kaffe - men så kan jeg nå at tage en kold aftenpilsner, smiler Henrik Thomsen.

Computerworld taler med en person, der er er rykket videre i karrieren, for at høre mere om jobskiftet. I denne uge er det Henrik Thomsen, der er blevet øverste chef for Dell i region Norden og Benelux.

OriginalModTime: 14-12-2006 12:50:07




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere