Bankerne forenkler finansstyring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. september 2007.


Med bankernes fælles accept af XML-formatet som standarden for udveksling af betalingsoplysninger kan virksomhederne se frem til effektiviseringsgevinster på op mod 10 procent.

Bankfolk tager sjældent ordet revolution i munden.
Men det er ikke desto mindre en revolution, de nordiske banker stiller i udsigt, når de i løbet af et års tid begynder at tilbyde virksomhederne nye cash management-produkter - altså hvordan virksomhedens finanser styres.
"De nye cash management-produkter baserer sig på det fælles XML-format, og det er her, det revolutionære kommer ind med vidtrækkende fordele for virksomhederne," siger vicedirektør Lisa Herold Ferbing fra Nordea.
"Vi har i mange år troet, at der ville komme en revolution på området, og nu er den her. Indførelse af XML-formatet vil give virksomhederne meget bedre muligheder for en langt større automatisering i deres kommunikation med banken," siger Lisa Herold Ferbing.
Hun er nordisk chef for cash management-salg i Nordea og dermed ansvarlig for det rådgivningskorps, der rådgiver kunderne om brug og optimal anvendelse af de banksystemer, virksomhederne bruger til at styre deres ind- og udbetalinger og til at optimere styringen af virksomhedens arbejdskapital og risikostyring.
Når det er i orden at tale om en revolution, skyldes det, at virksomhederne i dag er tvunget til at bruge mange forskellige formater, når de udveksler informationer med bankerne om for eksempel ind- og udbetalinger. Ganske enkelt fordi bankerne ikke har fælles fodslag om standarder for udveksling af filer.
Virksomhederne er for eksempel nødt til at sætte sig ind i mange forskellige måder at angive noget så simpelt som navn og adresse på en modtager af en betaling - alt efter hvilken bank, der skal modtage informationerne og håndtere betalingen.
Lukkede formater
Groft sagt har hver enkelt bank over årene udviklet deres eget proprietære format for informationsudveksling med virksomhederne. Og har man som virksomhed flere bankforbindelser og også datterselskaber i udlandet - som det er tilfældet med rigtig mange danske virksomheder - stiger antallet af formater, virksomhedens systemer skal kunne håndtere voldsomt. Alene for at kunne håndtere betalinger ind og ud og styre arbejdskapitalen.
Men nu lover de nordiske banker i Danmark, Sverige, Norge og Finland, altså, at det bliver meget simplere fremover.
"Mange virksomheder har i dag to, tre eller måske endnu flere formater, de skal håndtere, og fremover kan de nøjes med bare et," siger Lisa Herold Ferbing.
Den nye fælles standard på området åbner for en generel mere effektiv håndtering af virksomhedernes pengestrømme og arbejdskapital.
Betalingsfabrik
I lidt bredere perspektiv er der også konkrete eksempler på virksomheder, hvor finansafdelinger har kunnet spare 10 procent af medarbejderstaben med nye effektive processer for cash management. Blandt andet ved at indføre såkaldte betalingsfabrikker, hvor alle ind- og udbetalinger samles i en central enhed i virksomheden.
Gevinsterne er størst i de store virksomheder med mange internationale engagementer, men også mindre virksomheder med få hundrede ansatte vil kunne effektivisere deres betalinger og deres risiko- og likviditetsstyring.
I Nordeas finske afdeling har en række virksomheder igennem nogle år kørt pilotprojekter på området og dermed givet værdifuld erfaring til den konkrete implementering af XML-standarden.
Edifact
Standardiserede formater er i sig selv ikke noget nyt.
Edifact fungerer allerede som en standard på området, og banker som Nordea og Danske Bank understøtter Edifact-formatet.
Problemet er, at Edifact bare aldrig er slået igennem for alvor, selvom bankerne i mange år slog på, at det blot var et spørgsmål om at sætte sig ordentligt ind i Edifact-formatet.
I dag anvender under fem procent af Nordeas kunder Edifact-standarden, fastslår Lisa Herold Ferbing. Tallet er formentlig nogenlunde det samme i de andre banker.
"Edifact er komplekst, og virksomhederne skal måske investere millionbeløb i værktøjer, der gør, at det kan anvendes i virksomheden. Omvendt er værktøjer til XML om ikke gratis så i hvert fald meget billigere," siger Lisa Herold Ferbing.
Hun anslår, at XML-værktøjer er minimum en faktor 10 billigere, end det der kræves til at håndtere Edifact.
XML er for længst blevet en udbredt standard til at udveksle data i mange andre brancher. I Nordea har man snuset til formatet de seneste otte år, og nu forventer de nordiske banker altså, at der kommer et større gennembrud på området.
De langt lavere omkostninger forbundet med at udvikle og drive systemer, der udveksler betalingsoplysninger i XML-format gør for eksempel også bankerne optimistiske med hensyn til at nå ud til flere mindre virksomheder med henblik på at optimere deres cash management-løsninger.
ERP-problem
Ud over, at få en mere tidssvarende og mindre kompleks standard for alle nordiske banker skulle der også være gode muligheder for en bedre integration fra betalingssystemerne over til virksomhedernes ERP-systemer.
Det kan virke overraskende, men det er ikke lykkedes for de store ERP-leverandører at udvikle moduler, der kan håndtere alle de nordiske bankers forskellige formater på området.
Nordea forventer, at ERP-leverandørerne vil gå i gang med opgaven med krum hals, når de fremover kun har et enkelt format at forholde sig til i hele Norden.
"Microsoft kunne for eksempel sige, at de nu vil være i stand til at dække Norden med det nordiske XML-format i deres ERP-løsninger. Gør de det, vil kunderne også kunne få en meget mere automatiseret løsning", siger hun.
Nu har bankerne ikke lagt sig i selen udelukkede for deres kunders blå øjnes skyld.
"Når vi ikke længere skal konkurrere på formater og standarder, bliver bankernes rådgivningskompetencer vigtigere. Vi ser både fordele for os selv og kunderne ved en fælles standard, og vi tror på, at den bank, kunderne vælger til cash management, er kundens husbank," slutter Lisa Herold Ferbing.
Hun forventer, at de første cash management-produkter, baseret på XML sendes på markedet i løbet af 2008.

Boks:
Fem banker drev XML igennem
De fem største nordiske banker - Nordea, Danske Bank, Svenska Handelsbanken, SEB og DnB Nord - er i august 2007 nået til enighed om at bruge XML-formatet som standarden for udveksling af betalingsinformationer.

Finansrådet i Danmark og søsterorganisationerne i Sverige, Norge og Finland bakker også op. Dermed forventes det, at XML bliver standarden i alle nordiske banker. På europæisk plan arbejdes der også med XML som standard inden for det såkaldte fælles europæiske indre bankmarked, SEPA.

XML er et såkaldt opmærkningssprog, der blandt andet bruges til at udveksle informationer mellem computere i et netværk. Blandt fordelene ved XML er, at det er nemmere at læse, det kan programmeres i alle de almindelige programmeringssprog og kræver blot en web-server og internetforbindelse for at køre.

Edifact - den konkurrerende standard - er sværere at læse, kræver kostbare investeringer i et EDI-system og kræver programmører med specifikke kompetencer i programmeringssproget C++.

OriginalModTime: 20-09-2007 14:04:04




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere


Roundtable: Vend dine it-strategiske valg med andre it-ledere

Kravene klare: Som digital leder skal du både have et stærkt bud på fremtidens digitale forretning og et fuldt overblik over hvordan du kommer derhen. Noget som blandt andet CIO og koncerndirektør hos Topdanmark Kasper Tjørntved Davidsen har slået fast over for Computerworld - og hvorfor Topdanmark nu både investerer i ny mainframe og satser stærkt på AI-løsninger.

30. maj 2024 | Læs mere