Min næste blender

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. september 2007.


Min næste blender skal hedde Blendtec, og jeg kan næsten ikke vente på, at den gamle går i stykker. Jeg elsker Blendtec for deres videoer "Will It Blend", hvor virksomhedens direktør, Tom Dickson, blender alt fra golfbolde til en spritny iPhone. Se dem alle på willitblend.com.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at blendere fra Blendtec er af høj kvalitet. Det kan jeg jo se, selvom Tom Dickson ikke siger et eneste rosende ord om produktet.
Den første video kostede mindre end 100 dollars at producere og trak flere end seks millioner besøgende til
willitblend.com på en uge. Blendtecs omsætning steg 43 procent i 2006 og stiger fortsat i år. Andre virksomheder står i kø for at annoncere i videoerne, og Blendtec tjener titusindvis af dollar om året på reklamer i deres reklame.
Videoerne er spredt til alverden gennen YouTube, og på hver video er der fra start til slut et lille skilt med adressen til willitblend.com. Det gav øjeblikkelig trafik til Blendtecs websted.
Kampagnen "Will It Blend" vil gå over i historien, ingen tvivl om det. Og det vil marketingchefen hos Blendtec, Georg Wright også. Det var nemlig hans ide.
 
Blendtecs kampagne er et vellykket eksempel på viral markedsføring, hvor internettets brugere sender links til hinand­en. Herhjemme har Rådet for Større Færdselssikkerhed med speedbandits.dk og Udenrigsministeriet med DetKanKosteEnMillion.dk haft succes med samme model.
Viral markedsføring kan give stor gennemslagskraft for et lille budget, men det kræver en god ide. Kun 15 procent af kampagnerne fungerer, viser en rapport fra JupiterResearch.
De fleste giver op på forhånd og holder sig til den gode gamle form: Reklamer.
Der går ikke en uge uden nye tal, der viser imponerende vækstrater for annoncering på web, og det er næppe en overraskelse, at der nu så småt er kommet reklamer i videoerne på YouTube. I første omgang kun i USA og kun i videoer fra producenter, der har en aftale med Google, som ejer You­Tube.
 Denne reklameform spås stor vækst i de kommende år, men er reklamer virkelig, hvad erhvervslivets fantasi rækker til? Jeg mener: Hvorfor betale for at genere folk med sit budskab, når man kan få dem til at hente det selv, friviligt
- og gratis.

Hvis du ikke lige har en fantastisk idé til en film, alle vil linke til, hvad så med dit eget tv-show? Det har vinhandleren Gary Vaynerchuk, hvor han i daglige episoder fortæller om vin. Hver episode har 30.000 seere, og Gary sælger vin for 50 millioner dollars om året. Se hans show på tv.winelibrary.com.
Gary er ikke særlig original, han øser bare af sin viden i sin egen specielle stil. Det er ikke så vanskeligt at gøre noget tilsvarende, og det kan være langt mere effektivt end
reklamer.
Blendtec og Gary Vaynerchuk har fået opmærksomhed, de umuligt kunne have betalt sig fra med traditionel reklame. Sådan vil det selvfølgelig ikke gå for alle, men det er da forsøget værd, når det nu er næsten gratis.

willitblend.com

news.com/8301-10784_3-9762828-7.html

tv.winelibrary.com

time.com/time/magazine/article/0,9171,1638446,00.html
 
speedbandits.dk

detkankosteenmillion.dk

bizreport.com/2007/09/
viral_campaigns_arent_living_up_to_the_hype.html

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

OriginalModTime: 27-09-2007 13:52:56




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere