Artikel top billede

Sådan ser videomøder ud i Microsoft Lync 2010, der her integrerer Powerpoint i samtalen.

Test: Her er dommen over Microsoft Lync 2010

Microsofts nye løsning til unified communications får topkarakter. Se hvorfor.

Læs også:
Unified communications: Sådan fungerer det

Derfor kan du ikke undgå unified communications

En gang i mellem er jeg så heldig at anmelde et produkt, der forekommer mig at være et skridt i retning af fremtiden.

Microsoft Lync 2010 kombinerer instant messaging, VoIP-opkald, livemøder og videokonference, men helheden er mere end blot summen af disse dele.

Selvom Lync integrerer med næsten enhver PBX, placerer denne software den personlige computer så effektivt i centrum af kommunikationssituationen, at den kan vise sig at sende dit aktuelle telefonsystem på pension.

Lync leverer klare og tydelige VoIP-stemmeopkald og sprød videokonference uden at stille særlige krav til netværket.

Løsningen integrerer med Microsoft Exchange, Microsoft SharePoint og Microsoft Office og bringer på den måde oplysninger om brugeres tilgængelighedsstatus, såkaldt presence-information, til team-sites i Outlook og SharePoint og gør det muligt at indlede instant messages og telefonopkald med et enkelt klik.

Lync leverer altså en langt rigere kommunikationsoplevelse end nogen traditionel PBX og det til en attraktiv pris.

Den almindelige telefons dage synes så afgjort at være talte, idet en ny generation af brugere lever og ånder igennem softwarebaserede kommunikations-apparater.

Et hurtigt blik på min computers skrivebord viser tre forskellige aktive IM-forbindelser, mens min stationære arbejdstelefon ligger ubrugt hen, begravet under dynger af papir.

Det får mig uundgåeligt til at tænke, at leverandører af traditionel telefoni er gået glip af pointen, når de forsøger at lave en softwarekopi af en gammeldags telefon.

Lync er virkelig et skridt fremad mod en helt ny æra af en bekvem kombination af IM, stemmeopkald og video i en enkelt håndterlig klient.

Lync 2010: Et skridt op fra LCS/OCS
I forbindelse med denne produktanmeldelse besøgte Microsofts Lync-team mit laboratorium ved University of Hawaii.

De muligheder ved Lync, som de demonstrerede, havde åbenlyst noget genetisk til fælles med de tidligere produkter, Live Communications Server 2005 og Office Communications Server 2007, men havde lige så tydeligt haft gavn af de hårde erfaringer, som LCS's og OCS's brugerfællesskab har gjort sig.

Ved stort set hvert eneste trin i demonstrationen så jeg, hvor forskellig Lync er fra sine forgængere. Det virkede næsten, som om, Microsoft havde brugt min liste af kritikpunkter ved LCS/OCS som roadmap for produktet.

Lync er ikke alene mere funktionelt og lettere at bruge, men også væsentlig lettere at udrulle og administrere end de tidligere generationer.

Til forskel fra OCS, kræver Lync ikke længere integration med Exchange, Active Directory og SQL Server, men inkorporerer nu alle de krævede services i en enkelt installer. Væk er nu også mængden af administrations-konsoller, der er erstattet af en enkelt Lync-konsol over SSL.

Naturligvis kan Lync stadig integreres med Exchange og Active Directory, og den kan skaleres på tværs af adskillige servere og således understøtte store miljøer, men muligheden for at begrænse sig til en enkelt server gør, at Lync også passer godt til små virksomheder. (Herudover er Lync tilgængelig fra skyen via Office 365.)

Helt ny måde at kommunikere på

Et budskab, der gik klart og tydeligt igennem i løbet af testen, er, at Lync ikke bare er et "bedre PBX", men derimod udtryk for et paradigmeskifte sammenligneligt med overgangen fra bulletin boards til webbrowsere.

Lync er en nytænkning af, hvordan man forbinder de i dag ofte vidt distribuerede videnarbejdere.

Softwaren bygger på integreret stemmeopkald, video og IM og væver disse værktøjer sammen i en kommunikationsmæssig arbejdsgang gennem hele virksomheden med funktioner, der enten ikke findes i aktuelle PBX-løsninger, eller som er forfærdeligt dyre at smide i PBX-kurven.

Meget let at gå til

Stemmeopkald og videokonference kan for eksempel provisioneres lige så let som en mødeindkaldelse uden en såkaldt multipoint conferencing unit (MCU), der koster hundredtusinder af dollar, ligesom der heller ikke er behov for dedikerede endpoints eller dyre ISDN-kredsløb.

Derudover kræver den virtuelle konference-ventesal ikke nogen ekstra MCU/bridge-licens, som det er tilfældet med visse videokonference-løsninger.

Automatisk opkaldsdistribution (såsom "tryk, eller sig 1 for salg...") er ikke alene indbygget, men meddelelserne genereres ved hjælp af et tekst-til-tale-system med 32 tilgængelige sprog.

Det er således let og hurtigt at frembringe kraftigt tilpassede meddelelser ved blot at indtaste den ønskede tekst. Dette system betyder også, at det nu er slut med at vente på, at nogen optager en ny meddelelse.

Min yndlingsfunktion er muligheden for at håndhæve regler for kommunikationsveje. Et godt eksempel er chefen, der går ind til et møde, men mangler et sidste sæt tal til budgettet. Da chefens tilgængelighedsstatus nu er sat til "i møde", kan han eller hun ikke forstyrres.

Men medlemmer af den samme arbejdsgruppe har alligevel tilladelse til at levere de manglende informationer. Funktioner såsom rolledelegering og opkaldsgrupper sørger for, at et opkald bliver besvaret, også selvom en medarbejder er væk fra sit skrivebord.

Live-demonstration

En demonstration udført af Francois Doremieux fra Microsoft syntes på meget overbevisende facon at præsentere mig for alle fordelene ved Lync.

Doremieux havde tilsluttet sin bærbare bag min SonicWall-firewall i laboratoriet uden nogle særlige regler eller indstillinger. Og alligevel var han trygt og sikkert logget ind på sin Lync-server tilbage hos Microsoft i Redmond, hvor han var i stand til at se sine kontaktpersoners presence-oplysninger.

Selvom det næsten var midnat i Georgia, kunne vi se, at Doremieux' ven Drago Totev var online og tilgængelig.

Efter en hurtig IM skiftede vi til videokonference. Videoen i HD-kvalitet var stabil, og i stedet for en mistet forbindelse eller artefakter i visningen, var meget korte pauser i videoen, det værste jeg så, når der var problemer i netværket.

Lyden gik klart igennem, og jeg kunne endda se røgen hvirvle, når Totev tog et sug på sin cigaret.

Tænk lige over det: Videokonference i high-definition uden nogle særlige firewall-regler over en forbindelse, der gik fra Internet2-forskningsnetværket i mit laboratorium over det almindelige internet til kabelmodemmet i Totevs hjem.

Det kan godt være, et sådant scenarium er velkendt for Skype-brugere, men det er intet mindre end revolutionerende for folk, der er vant til traditionel videokonference over H.323 ved brug af løsninger fra Polycom, Tandberg, LifeSize eller lignende.

Lync er ikke det første system til at bruge et slags "dating-service"-arrangement til opsætning af opkald hvor en server forbinder slutpunkterne, og ellers sørger for ikke at være i vejen, når der først er etableret en peer-to-peer-forbindelse), men det er en supertjekket implementering.

Her er dommen

Lync 2010 er et produkt, der har været længe undervejs, og som endelig opfylder et løfte, jeg har fulgt i næsten et årti.

Lync giver mig mere kontrol over min stemmeopkaldskommunikation end min PBX og håndterer video bedre end mit alvorligt pebrede system til videokonference. Løsningen er bevidst om privacy og giver mig måder at adskille mit privatliv fra mit arbejdsliv, mens det reducerer behovet for at arbejde fra et rigtigt kontor.

For virksomheder, der ikke længere leverer kontorpladser til sine medarbejdere i et en-til-en-forhold, men i stedet gør brug af såkaldte "hot desks" i fleksible arbejdsmiljøer, udgør Lync et naturligt valg.

Du må ikke engang tænke på at indkøbe et nyt telefonsystem til din virksomhed uden at føje Lync til listen af kandidater. Undersøg sagen grundigt, og tilskynd din organisation til at downloade prøveudgaven og give den et forsøg.

Dette er det første unified communications-system, jeg nogensinde har arbejdet med, der føles som ægte unified communications.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:
Unified communications: Sådan fungerer det

Derfor kan du ikke undgå unified communications




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere