Artikel top billede

Foto: Andrea Gomolak.

Mobilselskaber frygter for kunde-kaos

Kunder kan nu skifte teleselskab fra dag til dag, men de risikerer at stå med to regninger. Mobilselskaberne frygter, at forbrugerne ikke er klar over dette.

Du kan nu flytte dit mobilnummer over til et nyt teleselskab fra den ene dag til den anden.
 
Det har du lovens ord for.
 
Men der er bare den hage ved det, at du fortsat skal betale dit gamle abonnement ud, selvom du nu er kunde hos et nyt mobilselskab. Dermed risikerer du som forbruger at betale for to abonnementer samtidigt.
 
Og netop denne tvist ved loven bekymrer to mobildirektører, som Computerworld har talt med.
 
"Det var det, som vi advarede imod, da IT- og Telestyrelsen valgte denne her lidt ulykkelige løsning. Vi ser en risiko for, at folk beder om at blive flyttet på en dag, men at de ikke har forstået, at de kommer ud i en dobbelt-betalingsperiode," siger juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt fra Telia.
 
Ifølge direktøren oplever Telias datterselskab Call Me, at flere kunder end ellers ønsker at få deres nummer flyttet over til selskabet.
 
"Vi frygter lidt, at informationen til kunden om, at kunden ikke slipper for forpligtelsen over for det gamle selskab i opsigelsesperioden, ikke har været præcis nok. Det kunne være det værste, for så kan en masse kunder føle sig snydt," fortæller Telia-direktøren. 

Mange danske mobilabonnementer købt sammen med en telefon har en seks måneders bindingsperiode, og er bindingsperioden udløbet, så er der oftest et 30 dages opsigelsesvarsel, som skal betales ud.
 
Selskab siger nej til dobbelt-kunder
Lavprisselskabet Oister, der er ejet af 3, er så bekymret for de nye regler, at selskabet helt har frabedt sig at modtage kunder, før de er ude af kundeforholdet hos deres nuværende mobilselskab.
 
"Ansvaret ligger hos den modtagende operatør om at informere om dobbelt fakturering, og derfor har vi valgt kun at have straks-eksport for at følge best practice. Der er en risiko for, at kunderne ikke er bevidste om, at de risikerer at stå med to fakturaer," siger administrerende direktør Kenneth Boye fra Oister.

Kenneth Boye fortæller, at Oister ikke ønsker at modtage kunderne med dobbelt kundeforhold, fordi Oister risikerer at stå tilbage med nye kunder, som føler sig vildledt og dermed bliver utilfredse med Oister fra dag et.
 
Onsdag i sidste uge trådte den nye danske telelov i kraft, og her var nummerportering fra dag til dag et af de nye elementer i loven.

Derudover blev forbrugerbeskyttelsen også øget, mens teleselskabernes retsstilling blev forringet - ikke mindst hos det dominerende teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere