Artikel top billede

Sådan sammensætter du et innovativt vinderhold

Klumme: Er du blandt de få ledere, der har styr på, hvordan man sammensætter innovationens vinderhold? Få gode råd om udvælgelsen af de fire nøgleprofiler.

Okay, lad os sige, at du en af de ledere, der får virksomheden til at flytte sig, så I hele tiden tager vare på nye muligheder og håndterer fælderne på vejen.

Du tænker med andre ord nyt og får tingene til at ske. Proaktiv. Fremsynet. Dynamisk. Og alle de andre floskler, der dækker over, at din arbejdsplads er ret så innovativ.

Så svar hurtigt på dette: Hvad er kilden til innovation i din virksomhed?

Tik-tak-tik-tak-tik-tak. Tiden er gået.

Du havde formentlig ikke engang brug for de sekunder for at svare. Selvfølgelig ved du, hvor den nytænkning udspringer fra, som er så livsvigtig, for at din virksomhed holder sig på forkant på markedet og giver konkurrenterne baghjul. Andet ville være utænkeligt. Du har jo styr på din butik.
 
Og selvfølgelig tænker du ikke på dig selv. Hvis du var kilden til nytænkning i virksomheden, ville hele virksomhedens fremtid bero på din hjernes evne til at udklække nye, gode ideer hurtigere end alle andre her i verden.

Der er seks milliarder mennesker derude. Nok er du dygtig, men medmindre du er i direkte blodlinje med Einstein, er det ret hasarderet at satse butikken på, at der ikke er et par stykker derude i stole magen til din, der evner at udtænke mindst lige så gode ideer, endda hurtigere. Den selverkendelse har du selvfølgelig.
 
Innovations-champions
Så du tænker på dine dygtige medarbejdere. Ikke alle medarbejdere, for du ved, at der er nogle, der aldrig siger et pip. Nej, de dygtige, fagligt stærke individualister, der tager ordet, kommer med nye ideer og forslag og skaber nye muligheder. Arbejdspladsens innovations-champions. De er bestemt også værdifulde.

Den slags medarbejdere skal du selvfølgelig værne om og sørge for at beholde i virksomheden, så det ikke går dig som en dansk leverandør i vindmølleindustrien, der på én gang mistede hele den håndfuld nøglemedarbejdere, der drev udviklingen frem, hvorefter markedsandelene få måneder senere begyndte at vige.

Men faktisk er de fagligt rigtig dygtige nøglemedarbejdere ikke den vigtigste kilde til innovation. I hvert fald ikke, når man spørger dine kollegaer.

42 procent af erhvervslederne peger på et team, der arbejder på et produkt eller en ydelse, som den vigtigste kilde til innovation i virksomheden. 26 procent peger på den superdygtige nøglemedarbejder. 20 procent henter ideerne udefra, og to procent peger på held og tilfældigheder.
 
Hvis du ikke hører til dem, der praktiserer management by luck, så har du selvfølgelig styr på den ledelsesmæssige disciplin, det er, at sammensætte et innovationens vinderhold. Det er jo en af dine vigtigste opgaver. Sjovt nok er otte ud af 10 ledere utilfredse med, hvad deres innovationshold rent faktisk leverer.

Det er ret mange, ikke? De har ellers gjort alt det rigtige, peget retningen ud, plukket nogle af de dygtigste til holdet, givet dem tid og ressourcer, anerkendelse og opmuntring. Men de flytter sig ikke. De sander til i alenlange diskussioner og bunker af problemer, der skal analyseres, mens uenigheden om, hvad der er det rigtige at gøre, vokser, og der opstår skænderier med resten af organisationen.

Vinderteamets fire profiler

Forklaringen på det er som regel, at holdet er forkert sammensat. Erhvervsforskningen viser, at et innovationens vinderteam har fire nøgleprofiler på holdet:

Igangsætteren, der driver projektet frem, eksperten, der har helt styr på materien, procesmesteren, der får samarbejdet til at fungere, og netværkeren, der hiver viden og ressourcer ind udefra.

De hold, der rummer alle fire profiler, har en langt højere succesrate end tilfældigt sammensatte teams, der for eksempel kun består af eksperter, som får tiden til at gå med fagligt mundhuggeri, der ofte ender med personlige kontroverser.
 
Hvad med dig? Ved du, hvilke innovationsprofiler dine medarbejdere har? Og du selv? Eller kører du efter mavefornemmelsen? Ikke fordi der er noget galt i det. Picasso gik også efter mavefornemmelsen. Så længe man har talent nok, er viden overflødig. Jeg er bare nysgerrig.

Hvis du nu er blandt de få ledere, der har styr på, hvordan man sammensætter innovationens vinderhold, så skulle du se at melde medarbejderne til konkurrencen Innovation Champion, der netop måler deltagernes innovationsprofil og kårer årets Innovation Dream Team. Så kan både du og de få anerkendelse for, hvad I kan. Der er selvfølgelig også den mulighed, at I bliver klogere på, hvordan I arbejder. Hvem ved?
Check det ud på http://www.innovationchampion.dk/.

Michael Lindholm er direktør for udviklingshuset Innovation Inside.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere