Sony betalte for udviklingen af Xbox 360

Serie - Sony betalte uden af vide det for, at Microsoft på rekordtid kunne udvikle en spillemaskine, der indtil videre er fuldt på højde med Playstation 3. Det bedste fra den mytologiske Cellprocessor sidder i Xbox 360.

Dybt inde i enhver Xbox 360 sidder Playstation 3's bankende hjerte.

Hver gang fjenderne i Halo bliver overvundet, zombierne i Left4Dead bliver lemlæstet, og soldaterne i Gears of War redder verdenen, skyldes det Sonys milliarder.

Det er Sonys penge, der har gjort Xbox 360 til den mest populære konsol blandt hardcore gamere.

Da Sony begyndte udviklingen af Playstation 3 stod de på toppen af det rige, de i begyndelsen af 90'erne var braget ind i med en blanding af suveræn teknologi, og en plan om at gøre gamerverdenen cool.


Supercomputeren

Sony så rigtigt med den første Playstation. De overtog ikke bare markedet. De udvidede det til et niveau som de gamle kun havde kunnet fantasere om i neonbelyste japanske nætter.

Playstation solgte over 100 millioner eksemplarer, og da tankerne begyndte at forme sig om, hvad Playstation 3 skulle være, stormede Playstation 2 mod de samme salgscifre.

Det kunne næppe blive bedre for Sony. Sega var knust, Nintendo var helt væk, og Microsofts klodsede Xbox var mest af alt lidt lattervækkende med dens vulgære alien-udseende.



Sony var med andre ord på toppen af verden, og manden bag Playstation, Ken Kutaragi, var tæt på solen da tanken om Cell-processoren formede sig. En processor med en helt ny arkitektur, der ville smadre alt hvad Intel og AMD kunne komme op med, og være æoner foran Nintendo og Microsoft.

Ikke alene ville processoren med dens helt særlige opbygning levere spil på et niveau, der nærmest sprang en hel generation af konsoller over, den ville også være almindelige pc'ere overlegen i elementær computerkraft, og så ville den naturligvis kunne afvikle fremtidens filmformat - Blu-ray.

Processoren skulle udvikles i samarbejde med Toshiba og IBM og bygge videre på PowerPc'ens RISC-arkitektur. Produktionen begyndte i 2001 og den skulle være færdig, så Playstation 3 var klar til julesalget fire år senere. Det ville koste 400 millioner dollars at udvikle den, og når masseproduktionen gik i gang skulle der bygges to nye fabrikker. Hos IBM stod David Shippy i spidsen for en central del af Celludviklingen. I bogen The race for a new game machine, gengiver han Sonys krav til IBM

"Smid alt i tidligere har lavet ud og start helt forfra. Vi vil have en epokegørende arkitektur der er bedre end alt andet. Ken Kutaragi havde en vision - Opfind noget nyt. En supercomputer på en chip'," skriver han.

Forræderiet

Men Sony begik en brøler. Aftalen indebar, at IBM måtte sælge processoren til andre virksomheder. Den første virksomhed der kontaktede IBM var Microsoft. De skulle bruge en processor til den næste udgave af deres Xbox.

"Microsoft blev meget interesseret i det udviklingsarbejde, vi havde lavet på Cellprocessoren," fortæller David Shippy.

Ifølge Shippy var der stor forskel på de to konkurrenters kulturer. Mens Sony virkede hireakiske, diffuse og underlagt Ken Kutaragis mere og mere abstrakte strøtanker, så var Microsofts ingeniører hele tiden fokuserede på et produkt, der ville virke og være nemt at programmere til.


Cellprocessoren har otte SPU'er. De seks er i brug, en er reserveret styresystemet og den sidste er slukket.

Cellprocessoren var for vanskelig. Den består af en overordnet styrende processor og en række underprocessorer. Underprocessorerne er specialiserede, og gør som de får besked på af hovedprocessoren. Microsofts ingeniører ville have en mere enkel arkitektur. Derfor blev IBM og Microsoft enige om at droppe de specialiserede underprocessorer og nøjes med hovedprocessoren. Til gengæld skulle der så være tre kerner. Dermed kunne de tre kerner i samarbejde med grafikkortet og den ekstra ram klare det som Cellprocessoren klarede i sin specielle struktur.

IBM fortalte bare ikke Toshiba og Sony om den sideløbende udvikling af Xenon, som den nye processor blev døbt. Selv om ingeniørerne arbejdede side om side, så arbejdede de i dele af tiden på to forskellige projekter. Og fordi Microsofts arkitektur var langt mere enkel, så blev Xenon processoren færdig et helt år før de første funktionsdygtige Cellprocessor kom ud af fabrikkerne.

Resultatet blev, at Microsofts Xbox 360 var i handlen lang tid før Playstation 3 stod færdig.

Er Playstation 3 bedre end Xbox 360?

Spilsitet Gamasutra har spurgt David Shippy om, hvilken af de to processorer der er bedst.

"Svaret er et 'det kommer an på'," svarer Shippy.


Killzone2 bliver regnet for det flotteste spil til PS3

"I Playstation 3 har vi Cellprocessoren med dens massive parallelle processor kraft, PowerPc kernen, seks SPU'er(slaveprocessorne) og en GPU-model der arbejder mere i Cellprocessoren end i selve GPU'en".


Gears Of War 2 er Xbox 360 største tekniske bedrift

"Xbox 360'eren er på den anden et mere traditionelt multi-core system. Der er tre PowerPC-kerner der hver kører med Dual threads - så der er seks threads i alt. Det er seks tråde i Xbox'en og otte eller ni i Playstation 3. Men så skal man regne GPU'en ind. Og GPU'en i Xbox 360 er meget sofistikeret".

"Når det kommer til stykket, så betragter jeg dem som ret lige, selv om de benytter højst forskellige metoder til at nå deres mål," siger David Shippy.

I dag er Ken Kutaragi forlængst blevet fyret fra Sony. Playstation 3 er den mindst solgte af de nye konsoller, og de fleste spiludviklere hader den, fordi den er meget svær at programmere til. I de fleste head-2-head tests mellem Xbox 360 og Playstation 3 spil vinder Xbox 360. Maskinen er mere målrettet spil og nemmere at presse ekstra kræfter ud af. Den bekostelige udvikling af Playstation 3 betyder, at Sony stadig taber penge, hver gang de sælger en maskine.

Sonys mantra har fra starten været 'bare vent, når først udviklerne lærer Cell at kende, så bliver spillene fantastiske'. Det er de allerede, faktisk lige så fantastiske som Xbox 360' spil.

Men i sidste ende blev både Sony og Microsoft snydt. Nintendo brugte ikke milliarder på at udvikle et overlegent next-generation system. I stedet rettede de deres fokus mod at gøre det sjovt at spille spil igen, og gjorde det som Sony havde gjort 15 år tidligere med den oprindelige Playstation: De fik flere til at spille spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere