Intel vil skabe realistisk spilgrafik i skyen

Intel eksperimenterer med at streame raytracing-grafik. De tunge beregninger klares på serveren.

Selvom computerspillenes grafik har udviklet sig meget gennem de seneste år er der stadig langt til den realisme, som blander den virkelige og computerskabte verden i spillefilmene. Her anvendes der raytracing-teknologi, hvor store computerfarme står og tygger på filmsekvenserne i flere dage eller uger.

Den hellige gral for computerspillene hedder realtime-raytracing - altså fuldstændig virkelighedstro grafik, som bliver beregnet i det øjeblik, den vises på skærmen. Dette mål er indtil videre ikke nået - selvom det er forsøgt flere gange.

Nu har Intel taget fat på problemet og her har man valgt en anden tilgang end det er set tidligere. I stedet for at installere et ekstra udvidelseskort i computeren, der skal håndtere de meget krævende beregninger, har Intel valgt at satse på cloud computing. De tunge beregninger bliver altså foretaget i en server-farm, hvor man så kan streame den færdige raytracing-grafik direkte ud til spilleren.

Det minder om tjenester som Gaikai og Onlive, hvor man også kan få streamet spil direkte over nettet. Det har selvfølgelig den store fordel, at man kan spille fra selv en lille og langsom computer eller en smartphone eller tablet-pc.

Intel-forskeren Daniel Pohl beskriver sit arbejde med den nye teknologi i forskningspapiret ”Experimental Cloud-based Ray Tracing Using Intel® MIC Architecture for Highly Parallel Visual Processing”.

Han mener at den cloud-baserede spilmodel som kendes fra Onlive er helt perfekt til at levere raytracing-grafik beregnet i realtime. Allerede i 2008 kunne Intel vise en demonstration med Quake Wars: Ray Traced med 15-20 frames i sekundet (fps) på en Xeon-baseret server med fire quad-core processorer. Senere fik man den samme demo til at køre med 25-30 fps på en seks-kerne-processor.

I det nye eksperiment har Intel brugt et cluster med fire hurtige computere, der hver især har et Intel DX58SO-bundkort med Core i7-965 processor (seks kerner, 3,2 Ghz). Hver computer indeholder desuden et PCI-indstikkort med kodenavnet Knights Ferry, som bruger Intels kommende Many Integrated Core (MIC) arkitektur.

Denne teknologi stammer fra Intels mislykkede forsøg på at udvikle sit eget grafikkort – kendt som Larrabee – og Knights Ferry-kortet indeholder 32 x86-kerner med en taktfrekvens på 1,2 Ghz.

De fire computere foretager så raytracing-beregningerne, mens resultaterne vises på en thin client – i dette tilfælde en notebook med Core 2 Duo processor og 13-tommers skærm. Alle maskinerne er forbundet med gigabit-Ethernet.

Notebooken bliver kun brugt til at registrere input fra tastatur og mus – hele spillet bliver afviklet på serverne og billedet streames så til computeren med 1.280 x 720 billedpunkter og 60 frames i sekundet.

Det fungerede uden problemer i testen, hvor man udnyttede den fulde gigabit-hastighed og komprimerede billedsignalet med DXT1 (8:1).

På serveren kørte en modificeret version af skydespillet Wolfenstein, som bruger en eksperimentel raytracing-engine fra Intel Labs. De egentlige grafikberegninger bliver så foretaget på Knights Ferry-kortene.

I øjeblikket bruger man en metode kaldet Alternate Frame Rendering, hvor de enkelte servere skiftes til at beregne de forskellige frames, men Intel mener at det er mere optimalt at bruge Tile-Based Rendering, hvor hver server beregner et bestemt område af det færdige billede. I øjeblikket er latenstiden stadig alt for høj – den ligger på mellem 50 og 120 millisekunder.

Men det er ikke det eneste tekniske problem der stadig skal løses. I den virkelige verden kan man ikke regne med, at der er en gigabit-forbindelse mellem server og klient. Her er det nødvendigt at anvende langt mere effektiv komprimering som f.eks. H.264. Intel mener at det kan fungere med en båndbredde helt ned til 5 megabit i sekundet – men billedkvaliteten bliver bedre hvis båndbredden er større.

Det skulle så også være muligt at streame raytracing-grafik til tablet-computere, netbooks og tv-bokse.

I sidste uge viste HTC hvordan Onlive kan bruges til at streame spillet Unreal Tournament 3 til en HTC Flyer Android-tablet. Her bruger man dog ikke raytracing-grafik.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.