EU ser på søgemaskiner

Yahoo! og Microsoft skal fortælle om deres politik omkring lagring af persondata, mens Google søger EUs accept af købet af DoubleClick.

Mens Google har foreslået 18 måneder, ved EU stadig ikke, hvor længe Yahoo! og Microsoft lagrer persondata indsamlet ved søgninger på nettet. Google har samtidig forelagt købet af DoubleClick til godkendelse i EU.

Det skriver avisen Financial Times, der forudser, at Microsoft og Yahoo forklarer deres politik inden for de næste par uger.

Det er især Artikel 29-arbejdsgruppen under EU, der har udtrykt bekymringer over, hvor længe data om privatpersoners søgninger på nettet lagres af firmaerne. Det kan nemlig bruges til at identificere brugeren og skabe en profil af, hvad han eller hun foretrækker.

Mens Google er helt dominerende indenfor søgninger på nettet, så bruges søgemaskinerne ved Microsoft og Yahoo! også af mange.

Google har meldt ud, at man vil anonymisere persondata indsamlet fra søgninger efter 18 måneder. Microsoft og Yahoo! har derimod blot sagt, at de gemmer data så længe, som det er nyttigt kommercielt. Det kan principielt betyde for evigt.

»Vi taler med kunderne, industrien og regeringerne om det og har til hensigt at informere yderligere om tidsrammen i den nærmeste fremtid,« siger Brendon Lynch, privatlivsekspert ved Microsoft.

Imens udtrykker Google et ønske om at få sit køb af internetreklameselskabet DoubleClick til over 17 milliarder kroner godkendt af EU. Google foretrækker, at EU Kommissionen ser på sagen, fremfor at lade lovgivere i de enkelte EU-lande bedømme købet individuelt.

»I betragtning af den tvær-europæiske natur af både Googles og DoubleClicks forretninger, følte vi, at Kommissionen var bedst i stand til at vurdere købet. Vi er glade for at forespørgslen er blevet anerkendt og ser frem til at forelægge vores sag for Kommissionen,« sagde Julia Holtz, Googles konkurrencerådgiver i Europa.

BEUC, sammenslutningen af europæiske forbrugerorganisationer, udtrykte i sidste uge stærke bekymringer overfor netop Googles køb af DoubleClick, fordi Google dermed ville få adgang til en meget stor mængde persondata om europæiske forbrugere. BEUC mener, det truer privatlivet og gør Google for dominerende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere