Håndfri og håndsæt i bilen er lige farlige

Ny undersøgelse viser at risikoen for at køre galt er fire gange så stor hvis man taler i telefon i bilen - hvad enten mobilen er håndfri eller håndholdt.

Ifølge australske forskere er der ingen forskel mellem håndfri og håndholdte mobiltelefoner i bilen når det gælder risikoen for at køre galt. En ny undersøgelse, som forskerne har offentliggjort i det ansete tidsskrift British Medical Journal, viser at risikoen for at køre galt i alle tilfælde er fire gange så stor. Det skriver metroXpress.

»Det er en meget interessant undersøgelse, som dokumenterer, at det er mest fornuftigt overhovedet ikke at tale i telefon, mens man kører bil,« siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Den australske undersøgelse, der er baseret på skadestuetal, viser at bilisterne har en forhøjet risiko for køre galt op til 10 minutter efter samtalen er afsluttet.

Forskningsassistent Thomas Troglauer fra Danmarks TransportForskning bekræfter at det ikke er selve det at skulle indtaste nummeret eller holde telefonen, der er det farligste.

»Det er snarere samtalens indhold, som påvirker bilistens koncentration. Derfor giver den nuværende sondring mellem håndfri og håndholdte telefoner også en falsk tryghed. Hvis man virkelig ville gøre noget for trafiksikkerheden, burde man forbyde al telefonsnak under kørsel og ikke kun de håndholdte telefoner,« siger Thomas Troglauer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere