Bornholmske betjente: Nu vil vi gerne have en it-pause

Betatestningen af Polsag har givet de bornholmske betjente kam til deres hår. Men der er også grund til jubel.

Langsomme svartider, dårlig integration og enkelte lykkelige stunder.

Politiet på Bornholm har nu i to måneder været prøvekaniner for det omfattende og hidtil kontroversielle sagsbehandlingssystem Polsag, der bliver forsinket og dyrere end oprindeligt forventet.

Den 15. december sidste år måtte de cirka 80 betjente på øen i Østersøen ikke længere oprette sager i det aldrende system, Polsas. Lovens lange arm på Bornholm skal i stedet prøvekøre det nye Polsag og finde alle børnesygdommene, så introduktionen på resten af landets politigårde bliver så let som muligt.

Og bornholmerne har fundet deres andel af børnesygdommene.
 

Manglende autorisation

Snestormen, der fastfrøs Bornholm i december og januar, betød, at betjentene havde mere travlt i marken end foran computeren. Men betjentene har alligevel gjort sig nogle erfaringer med det nye system.

”Selve oprettelsen af sager fungerer fint. Men der er to deciderede fejl. Det er integrationen med Word og vores register index2000. Det er her, man henter oplysninger om en person og fører dem over i sin nye sag. Det er for så vidt smart, men det tager for lang tid. Der sker det, at man bliver logget ud af systemerne, fordi de ikke kan validere, at det er den samme person, der logger ind de to steder,” fortæller politiassistent Henrik Wraae Schwarz til ComON.

Men selv om it-systemet i sig selv er årsag til frustrationer, skal kilden til de største frustrationer findes et andet sted.

”Der er fejl i systemet, men den væsentlige ændring er, at vi skal arbejde med sagerne papirløst. Det er altså noget, man som menneske skal vænne sig til. Hvis en kollega har siddet med efterforskning i 25 år, så er han vant til at have sin sagsmappe og efterforskningrapporter liggende foran sig, og det gav ham over blik. Nu ligger det hele på computeren,” siger Henrik Wraae Schwarz.

”Det er det samme i vagtcentralen. Her plejede vi at have en fysisk bakke, hvor sager blev ”visiteret” af vagthavende, inden de blev sendt videre til færdigbehandling i form af en fordelingsliste på papir. Nu ligger fordelingslisten på computer, og det er altså meget svært at forholde sig til. Det er den allerstørste udfordring,” mener Henrik Wraae Schwarz.

Politiets nye Polsag er browserbaseret og bygget på ScanJours system til elektronisk sagsbehandling, Captia. Og selv om svartiderne ifølge betjenten nogle gange hænger, så er der øjeblikke, hvor systemet udfolder sit potentiale til at effektivisere arbejdsgange.

"Førhen, når vi lavede fotomapper til især færdselsuheld, så skulle vi scanne billederne ind, sætte dem i charteks og sende tre farvekopier til retten. En meget omstændig proces. Nu sætter vi et galleri op i Powerpoint. Peger på de billeder, vi vil have, og så tager det et klik at hente hele gøjemøget ind på sagen. Det er smart," mener politiassistent Henrik Wraae Schwarz.

Men på trods af enkelte lykkelige stunder, hvor fordelene ved det nye system, står lysende klart, så er det for tidligt at juble over Polsag.

"Vi kan generelt ikke sige, om der er processer, der er blevet lettere med Polsag. Så trygge er vi slet ikke ved systemet endnu. Men det er klart, at vi med Polsag har fået nogle efterforskningsredskaber, som vi ikke har haft før, og dem har vi slet ikke det fulde potentiale af endnu," siger Henrik Wraae Schwarz. 


Kan vi ikke slippe for at være prøvekaniner?

Det er langt fra første gang, at den bornholmske politikreds' ansatte har været prøvekaniner for resten af landets politibetjente.

”Vi var første kreds, der implementerede SINE (fælles radiosystem til beredskabet, red.), og det gik 95 procent efter planen. Alt klappede med implementering og undervisning. Men det kan ikke sammenlignes. Men vi var også testkreds for tjenesteplanlægningssystemet Polvagt, så der er flere kollegaer, som siger, at: ”vil vi gerne have en puster nu”,” siger politiassistent Henrik Wraae Schwarz til ComON.
Men som den lille kreds vi er, så er det jo oplagt at teste tingene her, så det slipper vi nok ikke for, men så må vi til gengæld forvente, at der bliver gearet op for løsninger på de problemer vi finder,” siger politiassistenten.

Til sommer bliver politikredsen i Midt- og Vestjylland den næste betakreds.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.