Japan vælger åbne standarder

Japan har som det første land i Asien besluttet sig for åbne standarder i den offentlige forvaltning.

Regeringen i Japan har i denne uge besluttet sig for, at den offentlige forvaltning i fremtiden skal bruge åbne dokumentstandarder.

Skiftet til åbne dokumentstandarder ses hyppigt i både Europa og USA, men i Asien har man længe holdt fast i princippet om at foretrække det format, som er mest udbredt på markedet, hvilket ofte har været lukkede formater i Microsoft Office. Japan bliver det første land i Asien, der skifter til åbne standarder.

Marino Marcich, daglig leder i Open Document Format Alliance, sagde, at beslutningen var et skridt i den rigtige retning for resten af verden.

»Ved at foretrække åbne softwareformater som ODF, siger Japan, at informationer skal være prismæssigt sammenlignelige og let tilgængelige for den størst muligt gruppe mennesker både nu og i fremtiden,« tilføjede han.

Nye rammer, kaldet Interoperability Framework, træder straks i kraft og skal lette overgangen til de nye standarder. De nye retningslinjer om interoperabilitet anbefaler også de åbne standarder på det frie marked.

Om Japan dermed er på vej mod en formatkrig, som det for tiden ses i flere europæiske lande, vides ikke. I Danmark er både formaterne ODF og OpenXML sendt på prøve i et år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere