Dobbelt forbrug på online annoncering om fem år

Analysefirmaet Forrester forudser, at dobbelt så mange penge bruges på annoncering på internettet i 2012 i forhold til i dag.

Europæiske firmaer vil bruge dobbelt så mange penge på annoncering i 2012, hvilket til den tid vil udgøre en femtedel af det samlede mediebudget.

Det forudsiger det amerikanske analysefirma Forrester. Ifølge deres analyser vil et budget på 7,5 milliarder euro (lidt over 55 milliarder kroner) sidste år vokse til mere end 16 milliarder euro (næsten 120 milliarder kroner) i 2012.

Det betyder, at 18 procent af det budget, der afsættes til medier, vil gå til e-mail, søgninger, display og andre former for online annoncering.

Det er resultatet af Forresters undersøgelse af mere end 25.000 europæiske forbrugere og interviews med 24 ledende markedskræfter i Europa.

Investeringerne i marketing er vokset i Europa, siger Forrester og oplyser, at 54 procent af selskaberne har afset flere penge til marketing i 2007 end sidste år.

Den forudsete vækst skal ses på baggrund af den voksende adgang til bredbånd. Antallet af europæiske forbrugere med adgang til hurtigt internet ventes at stige fra 47 millioner til 83 millioner i løbet af den femårige periode, spår Forresters rapport.

Europæernes medievaner ændrer sig derfor også. Over en tredjedel af europæerne siger selv, at de ser mindre tv, fordi de er online, oplyser Forrester.

Muligheden for at sigte mod specifikke målgrupper spiller også ind, da en tredjedel af online forbrugerne tilsvarende siger, at de ikke har noget mod reklamer, hvis de henvender sig til deres interesser.

Forrester vurderer desuden, at 40 procent af forbrugerne på nettet stoler på websites, hvor der sammenlignes priser, mens 36 procent stoler på produktanmeldelser fra andre brugere. Det kunne antyde, at annoncører kunne begynde at gøre mere ud af online marketing, herunder e-mail-kampagner og annoncering igennem blogs.

»I løbet af den næste par år vil skiftet i online marketing fra eksperiment til almindelig praksis gennemtvinge forandringer til metoder og organisation,« siger senioranalytiker Rebecca Jennings fra Forrester til den britiske avis The Guardian.

»Efterhånden som sociale medier som MySpace eller brugeranmeldelser strammer grebet om brugerne, kan man vente at se marketingskræfterne hoppe med på vognen ved at skifte til annoncering på sociale medieformer som RSS, blogs eller netværk,« tilføjer hun.

Store internetfirmaer har åbenbart allerede set en solid fremtid i online annoncering, hvilket ses som grunden til Googles køb af DoubleClick eller Microsofts tilsvarende anskaffelse af aQuantive. DoubleClick og aQuantive er begge netop firmaer med speciale i online annoncering.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere