Minister støtter 12-måneders-binding til telekunder

Længere bindingsperioder giver lavere pris for forbrugerne, mener videnskabsministeren.

Når telekunder for fremtiden overvejer at shoppe ny mobil, skal de kunne vælge en billig mobil med en dyr bindingsperiode på 12 måneder.

Det mener videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten.

"Jeg synes, at vi skal give kunderne valget mellem 6 og 12 måneders binding. Der er ingen tvivl om, at længere bindingsperioder betyder lavere pris for forbrugerne, mens telebranchen får en mere stabil kundekreds," siger ministeren.

For at få nye regler skal partierne i teleforligskredsen i Folketinget være enige, men Socialdemokraterne og SF har erklæret sig som modstandere.

Forbrugerrådet har længe været imod at hæve bindingsperioden fra seks til 12 måneder. Den konservative videnskabsminister mødtes derfor for nyligt med blandt andet Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og teleekspert John Strand om en ændring af de nuværende bindingsregler. Forbrugerrådet er dog stadig imod idéen, skriver Jyllands-Posten. Forbrugervagthunden mener, at en længere bindingsperiode mindsker konkurrencen på telemarkedet. Dermed mister telekunderne penge på langt sigt, trods eventuelle lavere priser på en mobil, der er bundet i 12 måneder.

Teleanalytiker John Strand vurderer over for Jyllands-Posten, at telekunderne modsat vil vinde ved en længere bindingsperiode.

"I dag bruger mobilselskaber i snit 1.500 kr. på at kapre en ny kunde. De penge kan ikke tjenes hjem på kunder, der shopper rundt efter seks måneder. I praksis betyder det, at fru Hansen med en gammel telefon betaler for de kunder, der får en ny mobiltelefon hvert halve år," siger John Strand.

TDC har tidligere været imod binding i 12 måneder. Nu er TDC tilhænger og afviser, at en længere binding skulle lamme konkurrencen. Allan Christiansen, markedsdirektør i TDC Privat, er overbevist om, at selskaberne midt i en priskrig vil presse tilbuddene.

For knap fire år siden afholdt IT- og Telestyrelsen en høring, hvor der var massiv modstand mod binding i op til et år. Ligesom i dag pressede teleselskabet 3 dengang hårdt på for at få længere bindingsperioder for at kunne tilbyde billigere 3G-mobiler. Dengang var det dog kun Telia og Dansk Industris brancheorganisation Itek, der var positive over for en forlænget bindingsperiode.

Blandt modstanderne var Dansk IT, Sonofon (nu Telenor), Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Cybercity og TDC. Det anførtes blandt andet, at det allerede var muligt at købe 3G-mobiler til en krone stykket.

Telenor har for nyligt afskaffet telefontilskuddet for i stedet at sælge mobiler på afbetaling.

"Alle de store teleselskaber binder et stort tilskud i halen på de dyre telefoner for at få dem til at se billige ud. I dag gør vi op med hele den tankegang og fjerner tilskuddet til telefonerne. Til gengæld gør vi abonnementerne markant billigere, og i de nye abonnementer fjerner vi opkaldsafgiften, som har været en torn i øjet på mange," fortalte Telenors markedsdirektør, Peter Berg, for en uge siden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere