Fremtidens skærm hedder OLED

OLED-teknologien bliver spået en stor fremtid som afløser for dagens fladskærme. De første store OLED-skærme kommer allerede i år - men prisen er noget højere end for almindelige LCD-modeller.

Når det gælder computerskærme og fjernsyn er de fleste enige om, at fremtiden hedder OLED - Organic Light Emitting Diode. Men det store spørgsmål er, hvornår teknologien har nået sit modningspunkt. Sony sælger allerede en lille OLED-skærm, men den er alt for dyr til at være andet end en luksusgenstand. Nu har den store koreanske skærmproducent LG meldt ud, at selskabets første OLED-skærme til det brede marked kommer allerede i år.

OLED har mange potentielle fordele fremfor de LCD- og plasmaskærme, som bruges i dag. OLED-skærme bruger mindre strøm og fylder mindre, og billedkvaliteten skulle være bedre. De organiske lysdioder er billige i masseproduktion, og teknologien kan vise lyse og farvemættede billeder uden bagbelysning som LCD. På den måde kan OLED-skærmene blive fladere.

På en LCD-skærm lyser bagbelysningen hele tiden, og skærmene har derfor svært ved at vise den rene farve sort, fordi der altid slipper lys igennem. I OLED-skærmen bliver lyset produceret i hver enkelt pixel, der består af tre dioder, en rød, grøn og blå.

Fordi der spares strøm til bagbelysningen, skulle strømforbruget være under halvdelen i forhold til LCD. Og sammenlignet med de strømslugende plasmaskærme er besparelsen endnu større.

Nu skulle man tro, at fordele er så oplagte, at OLED allerede burde have fortrængt de andre skærmtyper. Men som med alle nye teknologier, er der også problemer. De første produkter er alt for dyre. Sony sælger allerede et 11-tommers OLED-fjernsyn, XEL-1, men denne skærm skal ses som en prototype og et legetøj for de superrige. Sony er kun i stand til at fremstille omkring tusind om måneden og prisen ligger da også på 2.500 dollar.

Men så er skærmen også supertynd - kun 3 mm - og den har et fantastisk kontrastforhold på 1.000.000:1. Problemet er dog, at skærmens lysstyrke falder med tiden. Sony oplyser selv, at levetiden ligger på 30.000 timer (hvorefter lysstyrken er halveret). Displaysearch mener, at det reelle tal er tættere på halvdelen af dette.

Her er det største problem, som skal løses inden OLED kan få sit store gennembrud. De almindelige lysdioder i LCD-skærme har en levetid på omkring 10 år og det samme bør forventes fra en OLED-skærm. Hvis XEL-1 taber halvdelen af sin lysstyrke allerede efter 15.000 timer, så er det lig med en begrænset levetid på fire år hvis skærmen står tændt 10 timer om dagen.

XEL-1 blev annonceret allerede i 2007 og er i produktion nu, men Sony har ikke fulgt efter med nye modeller. Nu ser det ud, at LG overhaler Sony og kan blive de første som lancerer rigtige OLED-skærme til en pris, som også kan betales af almindelige forbrugere. På Consumer Electronics Show i januar viste LG et 15-tommers OLED-fjernsyn med en billedopløsning på 1.366 x 768 pixels og en levetid på 30.000 timer. Skærmens tykkelse er blot på 14 millimeter.

Det kan være denne model, som står foran sin kommercielle lancering. Ihvertfald fortæller LG's Amitabh Tiwari til den indiske avis Hindu Business Line, at de første OLED-modeller skulle være klar inden for de næste måneder. Prisen bliver angiveligt omkring 2,1 gange højere end for en LCD-skærm med en tilsvarende størrelse. Det er stadig en overpris, men meget mindre end Sony XEL-1, som koster 10 gange mere end et LCD-panel med samme billedflade. Meldingen fra LG kunne tyde på, at det er lykkes at knække problemet med den høje produktionspris, og forhåbentlig er det også lykkes at forlænge levetiden.

I dag bliver OLED stort set kun brugt til mobiltelefon-displays og helt specielle applikationer som det superdyre russiske Optimus tastatur med OLED-taster. Men det kan ændre sig hurtigt, for en anden koreansk elektronikgigant, Samsung, er også på vej med OLED-skærme, og der går rygter om at Sony vil annoncere et 27-tommers OLED-fjernsyn og måske en endnu større 40-tommers model.

I mellemtiden er en ny generation af LCD-skærme med LED-bagbelysning på vej ud på markedet. Her skulle billedkvaliteten være noget højere end det, et almindeligt LCD-panel kan levere - herunder skulle det være muligt at opnå en mættere sort farve og en bedre kontrast. De fleste store skærmproducenter kommer i løbet af året med modeller som bruger denne teknologi - et LCD-panel med LED-backlight - og disse skærme må ikke forveksles med OLED.

LCD/LED-skærmene kan blive en bro og en overgangsløsningen indtil OLED for alvor etablerer sig på markedet. De har mange af de samme fordele - skærmen er meget tynd, den bruger mindre strøm og billedkvaliteten forbedres, fordi bagbelysningen kan styres mere præcist. Men forbrugerne skal regne med at betale op til det dobbelte i forhold til prisen for de nuværende LCD-modeller.

LG fortæller, at de kommende LCD/LED-skærme kommer til at koste 1,6 gange mere end tilsvarende LCD-displays, mens OLED-skærme altså ventes at koste 2,1 gange mere end LCD.

Alt tyder ihvertfald på, at skærmmarkedet bliver betydelig mere interessant over det kommende år, hvor forbrugerne skal vælge mellem hele fire meget forskellige skærmtyper; LCD, LCD/LED, plasma og OLED.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere