Artikel top billede

Mr123.com meldt til myndighederne på Cypern

Forbrugerombudsmanden vil tvinge øreauktion til at give fortrydelsesret.

Forbrugerombudsmanden har bedt de cypriotiske forbrugermyndigheder om at gribe ind over for øreauktionen www.mr123.com, fordi den ikke giver kunderne fortrydelsesret, når de køber varer gennem en form for lotteri eller pyramidespil.

Hvis de cypriotiske myndigheder griber ind, viser det, at forretningsdrivende ikke kan undslippe dansk lovgivning ved at have base på en ø i Middelhavet.

ComON har tidligere sat fokus på Mr123.com, blandt andet ved at ringe til en kunde, hjemmesiden havde nævnt på en liste over "lykkelige" kunder, men da ComON ringede, kaldte hun tværtom selskabet for "de røvhuller".

For fire måneder siden skrev kunden, Bettina Andersen, til ComON, at hun stadig ikke havde modtaget de varer, som Mr123.com ellers havde lovet at sende efter ComON's kritiske artikler.

I august meldte Forbrugerombudsmanden, der har fået klager over både det dansk-drevede Ziinga.com og Mr123.com, at de ville melde øreauktionerne til myndighederne på henholdsvis Cypern og Malta, hvor de to selskaber hører hjemme.

En forbruger kan ifølge forbrugeraftaleloven altid fortryde et afgivet bud og køb af retten til at afgive bud på auktionen, når han eller hun ikke aktivt har accepteret andet. Denne fremgangsmåde har Mr123 ikke fulgt, og derfor går Forbrugerombudsmanden ind i sagen.

”Når selskabet vælger at markedsføre sig over for danske forbrugere, er forbrugeren beskyttet af den lovbestemte fortrydelsesret. Jeg er derfor glad for den mulighed, det europæiske samarbejde giver mig for at anmode mine cypriotiske kolleger om at sørge for, at hjemmesiden bliver rettet”, siger Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, i en pressemeddelelse.

 

Forbruger skal aktivt sige ja til at afgive fortrydelsesret

En ”øreauktion” går i korte træk ud på, at forbrugeren køber en budpakke, hvor budene kan anvendes til at byde på forskellige varer. Når buddet – der opgøres i ører - bliver afgivet, stiger varens pris med et vist beløb, og den højest bydende forbruger får retten til at købe produktet.

Når forbrugeren accepterer selskabets betingelser, accepterer forbrugeren samtidig et vilkår om, at der ikke er fortrydelsesret på de bud, der bliver afgivet. Denne fremgangsmåde er i strid med forbrugeraftaleloven, idet en forbruger ikke på forhånd kan give afkald på fortrydelsesretten

Da budgivningen egentligt er brug af en tjenesteydelse, gælder fortrydelsesretten, med mindre forbrugeren har givet et konkret samtykke til dens bortfald. Det betyder, at forbrugeren skal foretage sig noget aktivt for at give afkald på fortrydelsesretten. Det er derfor for eksemepl ikke tilstrækkeligt blot at skulle acceptere nogle forretningsbetingelser, som indeholder et vilkår om, at fortrydelsesretten bortfalder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere