NemID-support under pres: Kan ikke følge med

Trods et faldende antal opkald til NemID's bruger-support er netop hjælpen til danskerne en af knasterne i det storstilede login-projekt.

Artikel top billede

Læs også:
DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

NemID fylder ét år - har løsningen været god for dig?

Hele Danmarks login-løsning, NemID, har haft en hård fødsel med heftig kritik, rasende brugere og senest et kæmpe-nedbrud i sidste uge.

Men meget tyder nu på, at danskerne er ved at vænne sig til det omstridte papkort med de mange tal.

I hvert fald klarer de i langt højere grad end tidligere selv udfordringerne med login-løsningen.

Antallet af henvendelser til NemID-supporten er dalet drastisk siden de store udsendelser af papkortet i efteråret til udskiftningen af netbank-login og ved skatte-opgørelserne i foråret.

I august 2011 havde NemID-supporten, hostet af Logica, 32.072 henvendelser fra de godt 3,3 millioner brugere på mail eller telefon mod november 2010 og marts 2011, der lå på henholdsvis 125.551 og 125.267 henvendelser.

Januar 2011 er dog topscoreren i support-afdelingen, hvor 127.988 brugere måtte strække våben og kontakte NemID for at få deres login til at virke efter hensigten i takt med, at danskerne skulle bruge NemID til at logge på netbanken med. 

I alt har NemID-supporten haft 1.019.643 brugere igennem telefonen eller indbakkerne, hvilket i gennemsnit svarer til knap en tredjedel af alle de private NemID-brugere.

Supporten halter

Trods det store fald i support-henvendelserne er netop support-afdelingen en af de nuværende knaster i projektet, lyder det fra IT- og Telestyrelsen.

"Det har typisk været, at supporthenvendelserne ikke har været besvaret inden for de fastsatte tidsgrænser," forklarer centerleder Palle H. Sørensen fra styrelsens Center for digital signatur til Computerworld.

Han forklarer, at de økonomiske konsekvenser for den langsommelige support endnu ikke er gjort op, men han anslår, at den samlede nedsættelse af driftsbetalingerne for januar til juli i år vil ligge på omkring 600.000 koner.

For at stramme op på support-delen har NemID-selskabet DanID ifølge Palle H. Sørensen gjort flere ting for at forkorte svartiderne fra support-afdelingen.

Dels henvises der til bankerne i de tilfælde, hvor det drejer sig om netbankrelaterede problemer, dels er der gennemført en række ændringer i ventebeskederne på NemID-supporten, der opfordrer brugerne til selv at løse problemerne ved eksempelvis at gå ind på NemID-hjemmesiden.

"Endvidere arbejdes der kontinuerligt med at forudsige, hvor mange henvendelser der vil komme til NemID-supporten, så bemandingen kan tilpasses hertil," lyder det fra Palle H. Sørensen.

Læs også:
DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

NemID fylder ét år - har løsningen været god for dig?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S