Finansbankens flyttedag får kunderne i det røde felt

Forsvundne kontonavne, frygt for rentetyveri og kontoudtog, der er væk fylder mest for de 80.000 konverterede bankkunder hos Finansbanken.

Artikel top billede

Foto: Silas Staal

Læs også: Sådan flyttes 80.000 bankkunders data på én gang

Antallet af problemer og spørgsmål fra kunderne i Finansbanken, efter at ejeren, Spar Lolland, i weekenden flyttede 160.000 konti og 80.000 kunder over på en ny netbank hos SDC, er på et acceptabelt niveau.
 
Det mener Gunnar Kappel, der er it-chef hos Finansbanken, Spar Lolland.  
 
"Der er kommet nogle problemstillinger, som vi ikke lige havde forventet. Men med sådanne projekter, tror jeg altid, det vil være svært at forudse, hvad man løber ind i," siger Gunnar Kappel.
 
Ved åbningen i den nye netbank mandag modtog den midlertidigt forstærkede telefonsupport hos Finansbanken omkring 1.000 opkald fra kunderne, mens antallet af daglige opkald er løbende faldet, så omkring 600 ringede onsdag til supporten for at få hjælp. 

De typiske spørgsmål 
Ifølge it-chefen har folk blandt andet ringet ind med spørgsmål om, hvorfor alle de selvvalgte kontonavne som eksempelvis "madbudget" eller "budgetkonto" er forsvundet efter konverteringen hos SDC i weekenden.
 
"Det er kommet på i løbet af natten (til torsdag, red.). Det er et af de problemer, vi har haft rigtigt travlt med at få løst," siger Gunnar Kappel, der forklarer, at årsagen til problemet ligger i et kiks i konverteringen af data hos SDC.
 
Han fortæller, at ugen indtil videre både har budt på problemer, som er opstået som følge af konverteringen, og problemer, som kunderne var blevet informeret om på forhånd.
 
Blandt andet mangler kontoposteringerne og transaktioner fra før fredag på alle kunders konti. Det er ifølge it-chefen en proces, som vil være afsluttet i løbet af ugen, hvor oplysningerne fra 2011 vil være tilgængelige i den nye netbank. 

"Alle posteringer fra i år bliver lagt ind. Og hvis de stammer fra tidligere, så har vi stadig adgang via BEC," siger Gunnar Kappel, der henviser til at oplysningerne også ligger i e-boks eller er udsendt på papir.
 
"Ellers kan vi finde posteringerne frem og skrive et kontoudtog ud og sende til dem," siger Gunnar Kappel. 
 
Hvor sikkert er det?
Derudover har mange kunder ifølge it-chefen reageret på, at det med den nye netbank er muligt at logge på uden at bruge nøglekortet fra NemID. Han fortæller, at kunderen er bekymrede for, at sikkerheden nu er væk.
 
"Men det er altså et konto-kig. Og det brugte banken ikke før konverteringen, så det giver rigtig mange henvendelser," siger Gunnar Kappel.
 
"Det er sikkert nok. For man skal bruge nøglekort i samme øjeblik, man skal foretage en betaling eller overføre nogle penge," siger han.

Ifølge Gunnar Kappel har kunderne også spurgt en del til de bogføringsdatoer, som optræder i forbindelse med konverteringen, hvor netbanken var pillet ned i weekenden.

Kunderne frygter simpelthen at blive snydt for renter af de tre dage.
 
"Men det er ikke tilfældet. BEC har beregnet rente til fredag, og SDC fra og med lørdag. Men det er klart, at man kan tro, at der er sket en fejl i forbindelse med renteberegningen," siger Gunnar Kappel. 

Han henviser kunderne til at finde den tekniske forklaring under "aktuelle spørgsmål og svar" på bankens hjemmeside. Han fortæller desuden, at beregningerne er blevet kontrolleret og fundet korrekte.
 
Desuden arbejder Finansbanken på et problem med hjemmesiden, som først på ugen gav fejl i Internet Explorer, når kunderne trykkede på "log på netbanken."

Det problem rettede folkene ved at bruge et direkte link til netbanken.
 
"Men i det store hele kører det fint. Vi har kunnet svare kunderne rimeligt hurtigt," siger Gunnar Kappel, der mener, at antallet af problemer svarer til det forventede, selvom it-folkene stadig løber efter nogle småproblemer," siger han.

Læs også: Sådan flyttes 80.000 bankkunders data på én gang

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S