Artikel top billede

Webbutikker: Producenter chikanerer os

Parallelimporterede mobiltelefoner bliver nulstillet, når de skal repareres. Chikane mener netbutikker.

Danske mobilbutikker føler sig chikaneret af Nokia, Sony Ericsson og andre mobilproducenter. Det drejer sig om de mange danske mobilbutikker, som køber billige telefoner i andre lande og sælger videre til danskere. Undervejs har de danske butikker skiftet sprogindstillingerne ud, så de danske forbrugere modtager en billig mobil, der tilsynelandende er pæredansk.

Hvis uheldet er ude, og mobilen skal på værksted, må mobilbutikkerne dog igennem hele processen endnu engang. Værkstederne ændrer nemlig sprogindstillingerne tilbage til tysk, polsk, portugisisk eller hvor mobilen nu end oprindelig er købt.

Flere danske webbutikker, der køber deres telefoner uden for Danmark, kalder softwareændringen på værkstedet for en teknisk handelshindring eller en direkte chikane fra telefonproducenter som Sony Ericsson og Nokia, der angiveligt forsøger at tvinge webbutikkerne til at bruge de officielle salgskanaler.

"Jeg er rigtig træt af, at vi skal bruge penge og ressourcer på det. Jeg bruger ikke under 30.000 kroner om måneden på at sikre mig, at mine kunder får den rigtige information især i forbindelse med reparationer hos Nokia og Sony Ericsson. I gamle dage kunne vi sende navnet og adressen på kunden med til værkstedet, som så returnerede den direkte til kunden. Det kan vi ikke længere," forklarer direktør Thomas Schaltz fra Salgsbutikken.dk.

"Det er frustrerende at bruge så meget tid på noget, der burde være så enkelt. Vores kunder kan jo heller ikke forstå, at firmaerne kan være så gode til at lave telefoner, men at de så ikke kan lave en systemopdatering, der tager højde for sproget på de telefoner, der indleveres til reparation," siger Thomas Schaltz til CRNs søstermedie ComON.

Det er ikke chikane men service
Men anklagen om chikane afvises hos teleselskaberne:

”Sådan skal det ikke opfattes. Når man tager en mobiltelefon ud af vores globale system, så svarer det jo til at sælge en pc, hvor der er lagt en uofficiel version af Windows på den. De butikker ved jo godt, at de sælger et produkt, som de selv har lavet om på,” siger repair manager hos Christian Olesen hos Sony Ericsson.

Også hos Nokia mener man, at kritikken er forfejlet.

”Det er ikke en strategi fra vores side for at chikanere parallelimporten. Det er simpelthen en nødvendighed i den måde hele vores servicesystem er bygget op på. Vi vil sikre, at vi giver kunden den rigtige softwarepakke og nyeste opdateringer,” siger Søren Enø, Care Manager hos Nokia.

Han henviser til, at telefoner fra fødslen afsendes fra Nokia med specielle produktkoder alt efter hvor i verden de skal sælges og hvilke teleselskaber, der skal sælge dem. Det er for eksempel standardindstillinger til mms og internet.

”Det er bestemt ikke nogen handelshindring fra vores side. Det er blot for at sikre en garanteret høj service for alle vores kunder. I de konkrete tilfælde kan jeg godt se, at det rammer lidt uheldigt, men det er en meget selektiv oplevelse,” siger Søren Enø.
Ifølge ham er parallelimporten en meget lille del af det samlede salg i Danmark.

”De her sager er en sjældenhed. Kunderne er selvfølgelig kede af, at det sker, og som ansvarlig får jeg det altid at vide, hvis en kunde er utilfreds, men i den tid jeg har været her, er det forbavsende få gange, jeg er blevet involveret,” siger Søren Enø, der påpeger, at kunderne skal henvende sig direkte til webbutikkerne, hvis de oplever sprogproblemer efter reparationer.

Nogle af butikkerne siger, at de er nødt til at hente deres telefoner i udlandet, fordi telefonerne er dyrere herhjemme og fordi de små webshops kommer bagerst i køen, når de nyeste telefoner sendes på markedet?

”Det passer ikke. Der er masser af muligheder for de små butikker i Danmark. Det er klart, at teleoperatørerne sidder på den største del af salget i Danmark, fordi markedet er bundet op på, at de giver tilskud. Men der er lige adgang til telefoner hos de større distributører som Brightpoint, Milcom og 20:20 Mobil. Så der er konkurrence i Danmark. Argumentet med at telefonerne er dyrere herhjemme, hører vi ofte fra netbutikkerne, men det hænger mere sammen med, at de er vant til at købe deres varerpartier rundt omkring i Europa, hvor distributører måske er ved at brænde inde med telfoner og sælger dem til underpris,” siger Søren Enø.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere