LTE må godt kaldes for 4G

Forbrugerombudsmanden lægger endegyldigt låg på 4G-tvist.

Telia, TDC og Telenor må gerne kalde deres mobile bredbånd med LTE for 4G. Tvivlen var tidligere opstået, fordi LTE blot er en videreudvikling af 3G-teknologien. Det er altså ikke reelt 4. generation.

Forbrugerombudsmanden har tidligere givet en midlertidig afgørelse i januar, hvor de dengang skrev, at de "på nuværende tidspunkt" ikke ville straffe brugen af 4G-mærkatet. Afgørelsen var dog ikke endegyldig, blandt andet fordi den danske Forbrugerombudsmand afventede, hvad deres norske kollega afgjorde i sagen.

Den norske Forbrugerombudsmand har dog droppet sagen, skriver den danske Forbrugerombudsmand i en mail til CRNs søstermedie ComON. Den danske forbrugerombudsmand anser derfor nu sagen for afsluttet.

Forbrugerombudsmanden har dog krav til, at der er tale om en væsentlig forbedring af ydeevne og kapacitet, før mobilselskaberne må kalde en teknologi for 4G.

Teleselskabet Skyline har lanceret et mobilt bredbåndsprodukt med hastigheder op til 30 Mbit/s, men havde besluttet sig for at kalde det 4S. Siden Forbrugerombudsmandens afgørelse i januar besluttede Skyline dog også at omtale deres 4S-produkt som 4G.

Skyline bruger den trådløse teknologi WiMAX. En kommende version, kaldet 16m, får lov til at bære mærkatet 4G af FN-organet ITU. Også den kommende udgave af LTE - der kaldes LTE Advanced - får lov til at smykke sig med titlen.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.