MUNKS KLUMME:: Har chefen mistet tilliden til dig?

? og hvis problem er det i grunden?

Annonce:
Annonce:

I forrige uge deltog jeg sammen med 90 andre i CRNs nye tiltag for kanalen, CRN Academy.

Her havde jeg den store fornøjelse at høre et fantastisk indlæg af sociolog og trendspotter, Emilia van Hauen. En af de mange trends Emilia har spottet er, at den gamle ledelsesstil »management by fear«, var ved at blive afløst af »management by love«.

En ny betegnelse som sikkert får mange chefer til at glæde sig til den årlige julefrokost og bestyrelsen i HP til at genansætte Mark Hurd, der åbenbart længe har været med på den nye trend.

At benytte LOVE i naming af den nye managementstil er måske ikke så rammende, som frygt var i den gamle. Emilia van Hauen mener, at tillid er den bærende værdi i den nye stil, så måske du ikke skal glæde dig mere til julefrokosten, end du plejer. Til gengæld kan du roligt begynde at glæde dig til, at din chef hopper med på moden, fordi frygt får mennesker til at dukke sig, hvor tillid får mennesker til at strække sig og række efter skyerne.

Nu sidder du sikkert og tænker, stik lige (hash)piben ind, hvad er nu det for noget 60er-hippie, peace, love and harmoni flipperfis. Skal vi nu til at sidde i rundkreds og holde i hånd til afdelingsmøderne og møde kunderne med blomster i håret?

Ja, det skal du i overført betydning. Om ikke nu, så når din nuværende slavepiskerchef ryger på porten, eller når han indser, at man ikke kan nå sine mål med frygt som ledestjerne.

I mit daglige arbejde som erhvervscoach ser jeg, at Emilia van Hauen har spottet fuldstændigt korrekt. Jeg ser også, at overgangen fra den gamle til den nye stil kan være vanskelig, da begge i mange virksomheder lever side om side.

Mange topchefer fra frygtens skole får i den grad kærligheden at føle i direktionslokalet, de nye chefer vil en anden vej i mødet med deres medarbejdere, og de forventer også at blive ledet med stor tillid til deres kvalifikationer og kompetencer.

Mange unge chefer af den nye kærlighedsskole føler sig fanget som lus mellem to negle. De ønsker at udvise fuld tillid til deres medarbejdere, men bliver truet til det modsatte af overbossen. De føler sig alene, da deres ledelsesstil stadigvæk er i mindretal, og eventuelle ligesindede har ikke fundet modet til at springe ud af kærlighedsskabet.

Mit råd til jer er: Stå ved jeres overbevisning. For den holder. Den vil skabe resultater, der rækker mod himmelen, og outstanding resultater respekterer selv chefer fra den gamle skole. Og husk så: Den gamle sidder på pinden på lånt tid.

Et langt større dilemma for de nye tillidsfulde chefer er at finde balancen mellem at udvise tillid og stille krav til medarbejdere og kollegaer. Et ledelsesdilemma, der aldrig forsvinder, ej heller med den ny ledelsesideologi, tværtimod syntes dette dilemma kraftigt forstærket i den nye.
Til dig, der kan genkende dette dilemma, hvis ikke på arbejdspladsen så måske i din relation til dine børn eller partner, så findes løsningen i, hvor tilliden til andre mennesker er forankret. Hos dem eller hos dig?

Jeg har mødt mange chefer, der har fortalt om, at en medarbejder har mistet hans tillid. Jeg har også mødt mange forældre, hvor teenageren har mistet deres forældres tillid. Chefen og forælderen har en klar oplevelse af, at deres tillid er forankret hos medarbejderen og barnet.

Det er den ikke.

Din tillid til din medarbejder, din kollega, dit barn, din partner er forankret i dig. Det er dig, der vælger at fjerne tilliden til dem, sikkert på grund af deres brud på en aftale, en overskredet deadline, manglende budget opfyldelse, eller teenageren, der kommer for sent hjem og tydeligvis ikke har overholdt aftalen om hverken røg eller alkohol.

Det er dit valg at lade et aftalebrud være et tillidsbrud, det er for øvrigt også dit problem som chef eller forælder. Har du taget tilliden fra din medarbejder eller barn, så har de kun din manglende tillid at leve op til, og det gi’r meget sjældent gode resultater.

Hvis du lader aftalebrud være tillidsbrud, kan »management by love« kun lykkes, hvis der aldrig forekommer aftalebrud - en virkelighed jeg som både chef og teenagerforælder kan sige er fuldkommen urealistisk.

Så hvor længe vil du lade aftalebrud være det samme som tillidsbrud?

LOVE fra Munken.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby



The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.