Mange brugere har svært ved at installere den nye, digitale signatur, og noget tyder på, at der kan være generelle problemer med samspillet mellem Microsofts nyere styresystemer og TDC's certifikater.
Omkring 8.000 brugere har foreløbig tilmeldt sig den digitale signatur i løbet af to uger, og TDC kan efterhånden begynde at udarbejde statistik på de problemer, brugerne støder ind i.
Ifølge Computerworld Onlines oplysninger er det i særlig grad Windows XP og Windows 2000, der er ramt af problemer.
Det bekræfter opkald til TDC's kundesupport, hvor en af medarbejderne fortæller, at hver femte Windows XP-bruger har problemer med signaturen.
Officielt vil TDC ikke udtale sig om større problemer, men i mange tilfælde kan problemerne afhjælpes blot ved at opdatere brugernes internet-browsere til de nyeste versioner.
Komplekse pc'er
- Pc-platformen er kompleks, men vi prøver at finde nogle mønstre i de henvendelser, vi får fra kunderne. Ofte kan det handle om at opdatere browseren med nye sikkerhedsopdateringer, siger afdelingschef Morten Storm Petersen fra TDC's certificeringscenter i Århus.
TDC tilbyder to typer signaturer, Standard Flex og Standard Microsoft. Den første udgave virker på stort set alle browsere og styresystemer, mens Microsoft-versionen er særligt tilpasset software fra den amerikanske IT-gigant.
Det er tilsyneladende Standard Microsoft-versionen, der giver knaster. Og det koster afsavn, for netop den version giver mulighed for at lade TDC opbevare en sikkerhedskopi af den krypteringsnøgle, brugeren får tildelt.
Mister adgang til e-mails
Mister brugeren denne nøgle, uden at have adgang til TDC's sikkerhedskopi, mister han også adgangen til alle de e-mails og dokumenter, der er beskyttet med den digitale signatur.
TDC er ikke bekymret for det, der måske kan betegnes som begyndervanskeligheder. Problemerne skal nok blive løst med tiden:
- Dette er ikke nogen ny øvelse for os. Da vi udrullede ISDN og ADSL, måtte vi også bare åbne for supporten og se, hvad der dukkede op af problemer, siger Morten Storm Petersen.
Support-medarbejderne har adgang til en omfattende database, der kommer med forslag til løsninger på de problemer, som kunderne henvender sig med. Databasen opdateres, efterhånden som TDC får kendskab til nye vanskeligheder.