Redaktøren mener: Den profitable disciplin

Hvis du kender din kunde, kan du som erhvervsforhandler også sælge digitale kameraer.

Jeg har tidligere argumenteret for vigtigheden af, at man kender sin kundes forretningsmæssige behov - og jeg mener ikke kun på overfladen. Virkelig succes opnår man, når man i flest mulige detaljer ved, hvor kunden er på vej hen med sin virksomhed, og hvilke krav det kommer til at stille til hans fremtidige it-installationer.

Det gælder måske lidt overraskende også, når det drejer sig om digitale kameraer.

Realiteten er, at langt de fleste af disse kameraer sælges gennem detailleddet. Det er ikke kun private, som benytter denne kanal. Det gør også de fleste virksomheder, og blandt de små og mellemstore virksomheder er der så godt som ingen, der vælger at købe digitalt kamera gennem deres it-forhandler. Det fortæller branchefolk mig, og uden statistisk vægt bag ordene tør jeg godt fastslå, at det er en kendsgerning.

Detailforretninger er naturligvis glade for denne situation, og jeg under dem markedet. Men det er i så kraftig en ekspansion, at også erhvervsrettede it-forhandlere burde interessere sig for at tage sin del af kagen. Der er penge i det, og kamerasalg giver samtidig en indgang til kunden, hvor man kan diskutere imaging-muligheder - print, videokonference, levende billeder og altså stillbilleder.

Virksomhedskunderne har brug for digitale billeder til deres website, til dokumentation (eksempel: forsikring), til salg (eksempler: ejendomsmæglere og leverandører af industrielle komponenter), internt (medarbejderlister) osv. osv.

De erhvervsrettede forhandleres bedste mulighed er at kende og sætte fokus på kundernes fotobehov. Simpelt hen. Det er ikke noget, jeg har fundet på. Det mener en meget stor del af deltagerne i en undersøgelse foretaget i CRNs forhandlerpanel (se denne side).

Det kan forhandleren kun, hvis han i det hele taget kender kundens forretningsmæssige retning. Her hjælper det ikke med leads fra producenterne eller en rap gang telemarketing. Her er vi rykket et niveau op og har kendt kunden et stykke tid. Og vi har brugt den tid til at at snakke med kunden - gerne på et uformelt plan, hvor emnerne cirkulerer omkring det, som både kunden og forhandleren i bund og grund er mest interesserede i: Hvordan går forretningen?, hvilke nye planer har du?, nu skal du høre, hvad jeg går og pusler med - hvad går du og overvejer?

Det er en disciplin, som lægger vægt på den personlige kontakt, den gensidige opbygning af respekt og troværdighed, og som er mest profitabel. Det gælder også, når det drejer sig om salg af digitale kameraer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere