Telefirmaer skal tvinges til at oplyse rigtig hastighed

Forbrugerne mister tilliden til teleselskaberne, når de markedsfører med "op til"-hastigheder, lyder kritik.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Bredbånd via telefonstikket bliver i Danmark solgt med teksten "op til" placeret foran hastigheden.
 
Det gør det, fordi teleselskabet ikke altid kan garantere, at kunden får den markedsførte hastighed.
 
"Op til"-betegnelsen har tidligere fået kritik fra Forbrugerrådet, fordi folk ikke er garanteret den markedsførte hastighed.
 
Nu kritiserer Neelie Kroes, der er EU-kommissær for den digitale agenda, også "op til"-betegnelsen. Det gør hun på sin blog.
 
"For at have tillid til markedet skal folk være sikre på, hvad de får," skriver hun.
 
Neelie Kroes mener, at den manglende tillid til markedet er en barriere for den europæiske digitale agenda, der skal få flere europæere til at tage nye digitale muligheder i brug.

Folk vil holde sig fra et købe bredbånd med høje hastigheder, hvis de alligevel ikke har tillid til, at de får det, argumenterer kommissæren.
 
Måleudstyr til borgerne
EU iværksætter på den baggrund nu en kampagne, hvor europæerne kan skrive sig op til at få måleudstyr tilsendt, så de kan teste bredbåndshastigheden i hjemmet.
 
Håbet er ifølge politikeren at få et bedre datagrundlag til at vurdere, hvordan det står til med nethastigheden hos borgerne. 

Bredbåndshastigheden kan over telefonnettet variere, alt efter kvaliteten af kobberledningen ind til hjemmet, ligesom afstanden fra hjem til central også spiller ind.
 
Den mest udbredte form for bredbånd i Danmark er netop over telefonnettet. 1,2 millioner danske hjem får bredbånd via telefonstikket.

TDC, der ejer telefonnettet, forventer, at mange danskere frem til 2020 vil fortsætte med at få bredbånd via telefonstikket.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    BI-koordinator / IT & administrativ support

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil