Du kan ikke stole på dit teleselskabs net-hastighed

Teleselskaberne lover dig ikke noget som helst, når de skriver "op til" foran din bredbåndshastighed, mener Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

"Gennemsigtigheden er røget sig en tur."
 
Sådan siger økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet om teleselskabernes markedsføring af bredbåndsprodukter via telefonstikket.
 
Årsagen er, at teleselskaberne skriver "op til" foran de hastigheder, som de markedsfører i bredbåndsprodukter.
 
"Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget," siger Martin Salamon.

Eksempelvis kan der stå "op til 20 megabit", selvom hastigheden i nogle tilfælde er noget lavere.
 
Telebranchen: Det øger gennemsigtigheden
Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at "op til" øger gennemsigtigheden, fordi forbrugeren på den måde bliver opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den markedsførte hastighed.
 
Men det er ifølge Forbrugerrådet ikke godt nok.
 
"Teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad de sælger til dem, og hvad det er, kunderne betaler for," lyder det fra Martin Salamon.
 
Han mener ikke, at den model var gået i andre brancher.
 
"Man kan jo overføre 'op til' til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem," siger han.
 
Forbrugerrådet er ikke ene om at kritisere den praksis med at skrive "op til" foran bredbåndshastighederne.
 
Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør hos elselskabernes udbyder af fiberbredbånd, Waoo, langer også ud efter "op til"-priserne. Han mener, at det bidrager negativt til et i forvejen dårligt image hos teleselskaberne.
 
Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Cyber Security Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job