Du kan ikke stole på dit teleselskabs net-hastighed

Teleselskaberne lover dig ikke noget som helst, når de skriver "op til" foran din bredbåndshastighed, mener Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

"Gennemsigtigheden er røget sig en tur."
 
Sådan siger økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet om teleselskabernes markedsføring af bredbåndsprodukter via telefonstikket.
 
Årsagen er, at teleselskaberne skriver "op til" foran de hastigheder, som de markedsfører i bredbåndsprodukter.
 
"Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget," siger Martin Salamon.

Eksempelvis kan der stå "op til 20 megabit", selvom hastigheden i nogle tilfælde er noget lavere.
 
Telebranchen: Det øger gennemsigtigheden
Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at "op til" øger gennemsigtigheden, fordi forbrugeren på den måde bliver opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den markedsførte hastighed.
 
Men det er ifølge Forbrugerrådet ikke godt nok.
 
"Teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad de sælger til dem, og hvad det er, kunderne betaler for," lyder det fra Martin Salamon.
 
Han mener ikke, at den model var gået i andre brancher.
 
"Man kan jo overføre 'op til' til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem," siger han.
 
Forbrugerrådet er ikke ene om at kritisere den praksis med at skrive "op til" foran bredbåndshastighederne.
 
Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør hos elselskabernes udbyder af fiberbredbånd, Waoo, langer også ud efter "op til"-priserne. Han mener, at det bidrager negativt til et i forvejen dårligt image hos teleselskaberne.
 
Læs også:

Fiber-boss: Teleselskaber snyder med hastigheden

Telebranchen: Derfor går din nethastighed op og ned

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job