Sådan bruger danskerne bankens mobil-løsning

De danske bankers mobilløsninger buldrer frem. Læs her, hvilke løsninger bankerne barsler med, og hvordan mobilbanken forandrer danskernes hverdag.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Så vildt investerer Danske Bank i it-systemer

Flyt rundt med millionerne fra din mobil


De danske banker har lyttet til kundernes krav om at få deres bank ind på mobiltelefonen.

Og godt et år efter udrulningen af app-løsninger kan landets tre største banker, Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, samstemmende fortælle, at omkring hver femte af deres net-transaktioner nu foregår på en smartphone.

Indtil videre melder bankerne om, at kunderne på mobilen bruger simple transaktioner som at tjekke saldoen, overføre penge og betale regninger, men tungere opgaver kan være på vej.  

Hvad tjener bankerne på mobilbanken?
"Vi ser mobilbanken som en fuldgyldig løsning på lige fod med alle vores andre elektroniske platforme, og jeg kan sagtens forestille mig, at man fremover både kan chatte med sin bankrådgiver over mobilen og ordne lån via sin smartphone," siger Esben Torpe, seniorkonsulent hos Danske Banks afdeling for forretningsudvikling.

Danmarks største bank introducerede sin mobilbank med apps til Android og iPhone tilbage i 2010, og halvandet år efter foregår 20 procent af alle elektroniske transaktioner i dag på kundernes mobiltelefoner.

"Med netbanken har vi fået flyttet services fra filialerne til selvbetjening, og med mobilen har vi udfyldt endnu et behov, krav og forventning fra vores kunders side," siger Esben Torpe.

Han understreger samtidig, at mobilbanken ikke er en decideret indtjeningskanal for banken, men snarere end nødvendighed for at have tilfredse kunder.

App er ren udgift - endnu
Den udlægning er chef for internetbanken hos Nordea, Martin F. Andersen, ganske enig i.

"Selvbetjening skal ske på de devices, som kunden ønsker at benytte. Når du sidder på kontoret, er det fint at logge på netbank og betale en regning, men når du lige skal overføre 100 kroner til din søn, så er mobilen måske mere belejlig," forklarer Nordea-chefen.

Han fortæller, at mobilen ikke lige nu er en direkte omkostningsreduktion for banken, for mobilen gør ikke nødvendigvis, at du overfører flere penge til dine venner eller familie.

"Men nu gør du det, når det passer dig og din hverdag," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



Microsoft Azure

Microsofts fleksible cloud-platform, Azure, er med i front med blandt andet sin automatiserede database-administration, skalerbarhed og ydeevne, der kan give mange muligheder for din virksomhed. På denne How To kan du høre om nogle af de mange muligheder, der er i at lægge hele eller dele af din it ud på Azure-platformen. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Fremtidens Vækstpotentiale - Internet of Things

Vores samfund i dag udvikles med exceptionel fart. Vi vil i de kommende få år opleve intet mindre end en revolution inden for connectivity af almindelige "døde ting", som vil betyde en mængde af data, som vi endnu ikke har set magen til. Internet of Things (IoT) er den næste revolutionerende it-bølge, som er over os. Læs mere

Centralværkstedet - 8000 Aarhus C







Computerworld
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede
En dansk taxichauffør gik undercover med skjult kamera hos Uber, og har nu afleveret alle sine oplysninger til myndighederne. Læs om hans oplevelser her.
CIO
Data fra 1,6 millioner kunder booster Matas' kundeklub: "It handler ikke længere om backoffice, men om frontoffice og mødet med kunden"
Nomineret til Årets CIO 2016: Strategien for it og forretning er en og samme ting for Matas-CIO Thomas Grane. Han ser det som sin vigtigste opgave at få digitale løsninger til at gå op i en højere enhed med virksomhedens organisation og kundernes forventninger.
Comon
Ny stortest af antivirus-programmer: Så meget kraft trækker dit sikkerhedsprogram ud af maskinen
Hvor meget saft og kraft trækker dit antivirusprogram ud af din computer? Det kan du få svar på i denne hastighedstest af 19 antivirusprogrammer.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.