Sådan bruger danskerne bankens mobil-løsning

De danske bankers mobilløsninger buldrer frem. Læs her, hvilke løsninger bankerne barsler med, og hvordan mobilbanken forandrer danskernes hverdag.

Læs også:

Så vildt investerer Danske Bank i it-systemer

Flyt rundt med millionerne fra din mobil


De danske banker har lyttet til kundernes krav om at få deres bank ind på mobiltelefonen.

Og godt et år efter udrulningen af app-løsninger kan landets tre største banker, Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, samstemmende fortælle, at omkring hver femte af deres net-transaktioner nu foregår på en smartphone.

Indtil videre melder bankerne om, at kunderne på mobilen bruger simple transaktioner som at tjekke saldoen, overføre penge og betale regninger, men tungere opgaver kan være på vej.  

Hvad tjener bankerne på mobilbanken?
"Vi ser mobilbanken som en fuldgyldig løsning på lige fod med alle vores andre elektroniske platforme, og jeg kan sagtens forestille mig, at man fremover både kan chatte med sin bankrådgiver over mobilen og ordne lån via sin smartphone," siger Esben Torpe, seniorkonsulent hos Danske Banks afdeling for forretningsudvikling.

Danmarks største bank introducerede sin mobilbank med apps til Android og iPhone tilbage i 2010, og halvandet år efter foregår 20 procent af alle elektroniske transaktioner i dag på kundernes mobiltelefoner.

"Med netbanken har vi fået flyttet services fra filialerne til selvbetjening, og med mobilen har vi udfyldt endnu et behov, krav og forventning fra vores kunders side," siger Esben Torpe.

Han understreger samtidig, at mobilbanken ikke er en decideret indtjeningskanal for banken, men snarere end nødvendighed for at have tilfredse kunder.

App er ren udgift - endnu
Den udlægning er chef for internetbanken hos Nordea, Martin F. Andersen, ganske enig i.

"Selvbetjening skal ske på de devices, som kunden ønsker at benytte. Når du sidder på kontoret, er det fint at logge på netbank og betale en regning, men når du lige skal overføre 100 kroner til din søn, så er mobilen måske mere belejlig," forklarer Nordea-chefen.

Han fortæller, at mobilen ikke lige nu er en direkte omkostningsreduktion for banken, for mobilen gør ikke nødvendigvis, at du overfører flere penge til dine venner eller familie.

"Men nu gør du det, når det passer dig og din hverdag," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.