Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Så vildt investerer Danske Bank i it-systemer

Danske Bank investerer heftigt i it, hvor alene netbanken og de bagvedliggende systemer servicerer omkring en million kunder.

Læs også:

Danske Bank låner CSC en halv milliard kroner

Sådan træner banken ansatte mod social engineering

En milliard kroner.
 
Så meget har Danmarks største bank, Danske Bank, investeret i informationsteknologi igennem de seneste fire til fem år.
 
Mange hundrede millioner kroner er brugt på at fusionere bankens opkøb i Irland og Finland, hvor flere hundrede filialer i de to lande igennem de seneste år er blevet koblet til Danske Banks it-systemer, og en pæn slat penge er gået til udvikling i Danmark.
 
Hvor meget, der er investeret i henholdsvis it-fusionen i de udenlandske opkøb og i bankens it-systemer i Danmark, ønsker pengeinstituttet ikke at komme nærmere ind på.
 
Afdelingsdirektør Simon Steen-Petersen fra Danske Bank, Kanaler, fortæller dog, at it-investeringerne herhjemme er fordelt på bankens interne systemer og netbanken.
 
"Det er dog lidt svært at skille vores bagvedliggende systemer og netbanken ad, fordi de jo begge er en del af de digitale løsninger, som kunderne møder. De bagvedliggende systemer er til vores fordel, mens netbanken gerne skulle være til kundernes fordel," forklarer Simon Steen-Petersen.
 
Netbanken vokser
Afdelingsdirektøren fortæller, at Danske Bank i Danmark har investeret heftigt i at videreføre strategien med at flytte simple transaktioner fra kassen og telefonsupporten over til selvbetjening i netbanken, så banken kan frigøre flere ressourcer til kunderådgivning.
 
Og noget tyder på, at strategien virker efter hensigten.
 
"Alene over det seneste år er antallet af transaktioner i kassen faldet med 20 procent, mens opkald til vores telefonsupport er faldet med samme procentdel, og samtidig er interaktioner med netbanken eksploderet," siger Simon Steen-Petersen.
 
Udviklingen har betydet, at banken har kunnet skære hårdt i antallet af filialer og medarbejdere. Således havde Danske Bank sammen med BG Bank omkring 800 filialer i 2001. Det tal er i løbet af 10 år barberet ned til 306 filialer i dag.  
 
Simon Steen-Petersen ønsker dog ikke at komme konkret ind på, hvor meget banken sparer ved at lade sine omkring en million kunder gøre arbejdet selv på netbanken.
 
"Netbanken har været en god forretning, men det handler ikke kun om at spare penge. Vi står i en konkurrencesituation, og så handler det jo i høj grad om at holde på kunderne med appellerende netbanks-løsninger," fortæller han.
 

I de seneste år har banken investeret heftigt i at få netbanken ud på andre platforme end "blot" pc'en.

Investerede for tidligt i mobilbanken

Ifølge Simon Steen-Petersen fra Danske Bank vælger kunderne i høj grad bank efter, hvor god den tilhørende netbank er.
 
Siden indførelsen af netbanken i 1996 har Danske Bank ikke ligget på den lade side.
 
Især mobilbanken og netbank til eksempelvis iPad har i de seneste år været de store udviklingsmålsætninger, selv om Danske Bank for fem år siden nær snublede i sin egen udviklings-iver.
 
"Vi var nok lidt for tidligt ude med en mobilbank til WAP for fem år siden, hvor vi brugte mange ressourcer på en løsning, som kunderne ikke brugte særlig meget. Men den indsats har vi siden kunnet lukrere på i vores nuværende udvikling af mobil-løsninger," siger Simon Steen-Petersen.
 
Brugervenlighed og blingbling
Nutidens bank-løsninger på nettet handler ifølge Danske Bank i høj grad om brugervenlighed og lækkert design.
 
"Tidligere havde vi nok en tendens til at udvikle mere mod ingeniører end almindelige kunder, og det betød, at vi havde en masse funktioner, der ikke rigtig blev brugt. Nu satser vi i stedet på, at løsningerne er pakket ind i lækkert design, så kunderne får lyst til at bruge eksempelvis mobilbank," siger Simon Steen-Petersen.
 
Med brugervenlige løsninger og lækkert design følger også nogle valg - og ikke mindst fravalg.
 
For Danske Banks vedkommende udviklingen mod lækkerheden betydet, at banken har skåret et hav af funktioner væk fra iPad'en og mobilbanken, så kun de mest benyttede services er til stede og præsenteret ordentligt.
 
Senest har bankens mobilbank vundet Danish App Awards i både kategorien årets mobil-app og bedste funktionalitet med sin mobile netbank.

Læs også:

Danske Bank låner CSC en halv milliard kroner

Sådan træner banken ansatte mod social engineering




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere