TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Mobile World Congress: TeliaSonera har ikke tænkt sig at give afkald på omsætning, bare fordi flere og flere telefonsamtaler bliver IP-baserede.

Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Facebooks it-chef: Derfor er mobilen vigtigst for os



Barcelona: Regnestykket er i virkeligheden ret simpelt - og derfor er man nødt til at reagere.

Det var budskabet, da TeliaSonera tirsdag holdt pressemøde ved Mobile World Congress i Barcelona.

Administrerende direktør Lars Nyberg fortalte, at Telia - på lige fod med andre teleoperatører - har den udfordring, at flere og flere samtaler bliver IP-baserede.

"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører."

Konkret betyder det, at den svenske telekoncern begynder at eksperimentere med at tage penge for IP-samtaler i eksempelvis Spanien, så man ikke bare kan købe et billigt data-abonnement og så foretage samtaler over internettet.

I stedet er det TeliaSoneras plan at lave forskellige pakkeløsninger til det mobile bredbånd. Vælger man den billigste løsning, skal man derfor ikke nødvendigvis regne med at kunne bruge den til IP-samtaler.

"Vi vil have en service til dit kommunikations-behov og dit underholdnings-behov. I dag er er en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis. Men fundamentalt skal vi tage penge for den service, vi tilbyder," forklarerde Håkan Dahlström, chef for Mobility Services hos TeliaSonera.

Danmark er ikke som de andre
På spørgsmålet om, hvorfor danske kunder så ikke bare skal vælge et andet teleselskab, hvis Telia benytter denne strategi her til lands, svarede Håkan Dahlström:

"I Danmark ser jeg ikke, at vi har en position, hvor vi skal gøre det. Vi skal følge de forskellige markeder og se, hvad der der sker."

Telia opfordrer dermed indirekte andre, større teleoperatører i Danmark til at gå forrest, så man kan opretholde omsætningen i en IP-baseret verden.

Lars Nyberg lagde vægt på, at TeliaSonera har en tradition for at være tidligt ude med nye tiltag, der gør op med eksisterende tilstande på markedet.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra topchefen.

Han kunne samtidig glæde sig over, at TeliaSonera forudser en tidobling af brugen af mobildata over de næste fem år.

Det er en af grundende til, at virksomheden investerer så store summer i 4G/LTE-netværk, også i Danmark.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Microsoft Dynamics AX7 på 10 uger (Dynamics 365 for Operations)
Skal man tænke traditionelt, når man skal bygge et forretningssystem der kan drive og udvikle hvor det gælder om at være agil med stor omstillingsparathed, og hvor kravet til processer bliver større og større ?? Bliv klogere i dette white paper.