Artikel top billede

"Ordretilgangen har været kæmpestor, det var meget overvældende. Den var faktisk fire gange det budgetterede," siger Johnny Helander, Descom. Foto: Sune Magyar

Descom: Krisen er en dårlig undskyldning

Selvom mange stadig taler om økonomisk krise og krisetider, har Descoms direktør, Johnny Helander, en ambition om, at virksomheden skal blive dobbelt så stor på bare to et halvt år.

På et banner i Descoms reception står der: "Danmarks bedste it supplies-leverandør".

Konfronteret med den påstand tænker direktør Johnny Helander kort, før han med et smil svarer: "Jamen det synes vi da egentlig, vi er."

Da Johnny Helander startede Descom for 10 år siden, solgte virksomheden udelukkende toner, blæk og papir. I dag er Descom både hardware- og supplies-forhandler inden for B2B med egne produkter på hylderne, og så har de netop indtaget forbrugermarkedet.

Eventyret startede i Albertslund, hvor Descom havde til huse, indtil forhandleren for fem år siden rykkede adressen til it-byen, Ballerup. Den voksende forretning blev for stor til lokalerne i Albertslund, og i dag, hvor Descom er arbejdsplads for knap 30 medarbejdere, er pladsen i Ballerup efterhånden også ved at være for trang.

Johnny Helander fortæller, at Descom for alvor fik vokseværk, da man valgte en klar linje for forretningen.

"Vi stod i et vadested, hvor vi var nødt til at vælge mellem kontorartikler og it. Det blev it. Og så blev vi en "rigtig" it-forhandler," siger Johnny Helander.

I dag er hovedfokus for Descom derfor traditionel it - altså hardware og software. Forhandleren sælger dog stadig supplies, og mange af dem er egne produkter. Det giver virksomheden nogle fordele, mener Johnny Helander.

"Det er vores egne produkter, der gør os stærke. Der er begrænset konkurrence på det felt, eftersom mange andre leverandører fokuserer på løsninger. Hos os kan man få alt under én hat," siger han.

Det har altid været it

For Johnny Helander har it altid været en del af planen, selvom de klassiske drengedrømme også rumsterede i baghovedet.

"Selvfølgelig har jeg nok haft en drøm om at blive den næste Michael Laudrup; det har alle små drenge vel. Men jeg har altid vidst, at jeg ville være noget med it."

Foreløbig er det da også blevet til mere end 20 år i it-branchen. Efter 11 år hos Topnordic (nu Atea, red.) blev Johnny Helanders trang til at starte noget selv så stor, at han tog springet. Det blev til Descom for nu 10 år siden.

Vil være dobbelt så stor

Udviklingen har siden dengang været næsten konstant. De seneste år er væksten ganske vist stagneret i takt med krisens indtog. Men ordet "krise" er Johnny Helander i virkeligheden ikke meget for at bruge.

"Krisen er blevet en dårlig undskyldning for, at det går dårligt," siger han.

I stedet mener han, at et ord som "udviklings-stilstand" er mere passende. Ifølge ham betyder finanskrisens eksistens nemlig ikke nødvendigvis, at graferne skal vende nedad.

"Med god gammeldags flid, sund fornuft og godt købmandskab når man altså langt," siger Johnny Helander.

Det betyder, at Johnny Helander og de andre hos Descom konstant arbejder på at gøre virksomheden større og bedre.

Store ambitioner

I januar lancerede Descom webshoppen WeHaveItAll. Med lanceringen har Descom udvidet kundesegmentet og indlemmet forbrugermarkedet. På grund af den store konkurrence på forbrugermarkedet og rigeligt med webshops for forbrugerne at vælge imellem, er succesen kommet bag på folkene hos Descom.

"Ordretilgangen har været kæmpestor, det var meget overvældende. Den var faktisk fire gange det budgetterede," fortæller Johnny Helander.

Johnny Helanders ambitioner for Descom er kun blevet større efter det succesfulde indtog på forbrugermarkedet.

"Vi vil gerne blive dobbelt så store. Et realistisk håb vil være en tidshorisont på to et halvt år," siger han.

Det positive forretningseventyr sætter også tankerne om yderligere udbredelse i gang. Descom har allerede et søsterselskab i Malmø i Sverige. Desuden kan både webshoppen og Descoms B2B-forrenting meget vel komme til at brede sig ud over Danmarks grænser.

Og fremtiden tegner da også lys. At Descom er vokset en hel del siden starten for 10 år siden, kommer ikke bag på direktøren. Vækst har været og er fortsat meningen med forretningen.

Samme filosofi som bøf-restaurant

Årsregnskabet for 2011 er lige på trapperne, og det kommer ifølge Johnny Helander til at se ud som 2010, det vil sige stagneret vækst. Men så er det også slut med "udvikings-stilstanden".

"I 2012 kommer vi til at vækste igen," siger Johnny Helander.

Lidt gammeldags kundeforhold

Kunderne er uden tvivl det vigtigste, mener Johnny Helander. Uden dem er der jo som bekendt ingen forretning.

"Der er en bøfrestaurant, der markedsfører sig på sætningen; "Vi er tilfredse, når du er tilfreds." Det passer meget godt med den måde, vi gør tingene på," siger han.

En rundspørge blandt kunderne, som Descom selv foretog, viste da også, at netop den personlige kontakt er det vigtigste for kunderne.

"Dialogen og den personlige kontakt er det vigtigste for kunderne. Vi har selv spurgt dem. Det handler simpelthen om service, service og service," fortæller Johnny Helander.

Descom håndterer primært to slags kunder: Store kunder på udbudskontrakter og SMB-kunder. Fælles for alle kunder hos Descom er, at de får tildelt en personlig kontakt i firmaet.

"Alle vores kunder har en fast, personlig kontakt hos os. Det er måske nok lidt gammeldags for branchen, men det virker altså," siger Johnny Helander.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere