Her er Dibs' forklaring på tre dage langt nedbrud

Dibs er i fuld gang med oprydningsarbejdet efter et tre dage langt nedbrud. Læs selskabets forklaring på nedbruddet her.

Artikel top billede

Læs også: 

Vrede netbutikker kræver konsekevens af Dibs-nedbrud

Dibs får fløjet it-eksperter ind efter kæmpe nedbrud

Mens Dibs' it-folk stadig roder rundt i ruinerne efter selskabets store nedbrud i de foregående dage, har Dibs' driftschef Jacob Raavig afset tid til at forklare Computerworld, hvad der egentlig gik galt under de seneste dages store nedbrud hos betalings-getwayen.

Eller hvad der måske gik galt søndag middag, da Dibs mistede herredømmet over sin it-infrastruktur.

Grunden til det noget usikre bud er, at selskabet endnu ikke har fundet en klar årsag til nedbruddet, men mistænker flere forskellige områder for at have stået af efter hinanden i en ond domino-effekt.

"Vi arbejder lige nu på at få stabiliseret vores Sybase-databaser med optimeringer. Det andet spor, vi følger, er hele den infrastruktur, som er koblet op til os. Vi er ved at undersøge, om der er nogle switche, linjer eller servere, der hænger ude hos vores leverandører," forklarer Jacob Raavig.

"Søndag var der ting, der fik vores systemer til at låse, så vi hoppede over på vores redundante systemer, mens vi fjernede låsene. Mandag opstår der nye fejl, og tirsdag havde vi store problemer med vores load balancing," opsummerer han de seneste dages it-nedtur med.

Først nede - så oppe - så nede igen

Dibs driftchef vurderer, at da Dibs' systemer bragede ned søndag omkring middag, blev op mod halvdelen af selskabets 14.000 e-handels-erhvervskunder koblet af betalingsløsningen.

Det betød, at nogle af landets største e-handelssites som Smartguy, Proshop og Coolshop ikke kunne sælge varer. Det kan du læse mere om her.

Da problemerne begyndte at tårne sig op søndag middag, valgte Dibs ikke at genstarte sine systemer. Det skyldtes, at omkring halvdelen af Dibs' kunder stadig kørte videre uden fejl.

Ifølge Jacob Raavig blev systemerne stabiliseret igen søndag aften kl. 22.30 som følge af et database switch.

Og så kørte alt nogenlunde normalt, indtil mandag morgen ved otte-tiden, hvor der igen opstod problemer for omkring 5.000 kunder.

"Det virker som om, at der er opstået en ny fejl mandag med en memory-fejl i databaserne. Derudover er vi ude og vende alle sten for at finde de konkrete fejl, og det er ikke lykkedes endnu," erkender Jacob Raavig, der tilføjer, at der mandag aften igen var normal drift.

Lykken varede dog ikke længe.

Forstår ikke alle de fejl

For tirsdag var der igen problemer ved otte-tiden, da dele af selskabets redundante system fejlede på ny.

Der opstod således igen problemer med selskabets databaser, der forårsagede massive load balacing-udfordringer, hvilket igen fik op mod 5.000 kunders transaktioner til at kollapse, da kapaciteten faldt til cirka 50 procent kapacitet frem til klokken 14.

Tirsdagens nedbrud stoppede derefter for de fleste kunders vedkommende til klokken 14, mens de sidste kunder kunne køre noget nær fuld produktion ved 17-tiden i går, samtidig med at en ophobet transaktions-kø væltede ind på Dibs' servere.

"Vi har ikke umiddelbart tabt nogen transaktioner, men der er selvfølgelig en masse kunder, der har oplevet time-out-fejl i forbindelse med vores database-problemer," siger Jacob Raavig.

Han beklager fejlen og siger, at han godt forstår, at kunderne er frustrerede. Alligevel er han her og nu mest fokuseret på, at fejlen skal findes, rettes og sørge for, at den ikke opstår igen.

Kigger på partnernes it-systemer

Han siger også, at Dibs endnu ikke har noget overblik over, hvor meget omsætning Dibs' kunder har tabt.

Også selvom Dibs har historiske data med kundernes normale omsætningstal på weekends, hvor danskerne lige har fået løn, som det var tilfældet i nedbruds-weekenden.

"Indtil videre har vi har fuld fokus på problemløsningen. Vi arbejder i døgndrift, og vi må indrømme, at vi endnu ikke forstår alle fejl helt til bunds endnu. Men det skal vi nok, så vi kigger også mod vores mange eksterne partnere, som vi har integreret it-systemer med," lyder det fra Jacob Raavig.

De partnere, som Dibs' driftschef her hentyder til, drejer sig blandt andet om netbanker, elektroniske betalingsfirmaer som Nets og faktureringsleverandører.

Læs også: 

Vrede netbutikker kræver konsekevens af Dibs-nedbrud

Dibs får fløjet it-eksperter ind efter kæmpe nedbrud

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S