Artikel top billede

Fem gode råd: Slip for snailmail og papirbøvl

Er du også træt af, at din postkasse bliver proppet med forsendelser, som du lige så godt kan få digitalt?

Er du kommet hjem fra sommerferie til en proppet postkasse?

Så har du måske også overvejet, hvordan du kan gøre din post digital og slippe for papirforsendelserne.

I USA findes der services som eksempelvis Earth Class Mail, der kan modtage og indskanne din post for dig.

Den slags muligheder må vi desværre spejde langt efter her i landet. Men der findes dog en række andre tjenester, der kan gøre kål på din papirdokumenter og lette presset på din postkassen. 

1. Brug E-boks

Med E-boks kan du slippe for at modtage fysiske breve fra det offentlige og en lang række større danske virksomheder.

Når du tilmelder dig tjenesten, havner dine breve i en digital postkasse hos E-boks, som du enten kan tømme via E-boks' hjemmeside eller via en E-boks-app, der findes til iPhone, iPad og Android.

E-boks blive brugt af alle landets kommuner samt mere end 500 offentlige myndigheder, men også flere flere banker, forsikringsselskaber og teleselskaber bruger tjenesten. 

Det er gratis at bruge E-boks. Tilmeld dig på e-boks.dk.

2. Elektroniske kvitteringer

Denne skribent er næppe den eneste, der er irriteret over at skulle gå og gemme fysiske kvitteringer fra sine indkøb.

Det kan du dog slippe for, hvis du i stedet handler i en butik, hvor det er få tilsendt en elektronisk kvittering.

Den danske service ekvittering.dk har eksempelvis et samarbejde med blandt andet Bilka og Bauhaus, men mange andre butikker tilbyder, at du udover en fysisk kvittering også kan få tilsendt en mail med din kvittering. I nogle tilfælde skal du dog huske at spørge om det ved kassen.

På den måde kræver det blot en hurtig søgning i dit mailprogram, når du skal finde dine gamle kvitteringer igen.

Let trykket på postkassen med disse apps og cloudtjenester

3. Tilmeld dig Robinson-listen

Har du et cvr-nummer, vil du ofte opleve at modtage reklameforsendelser adresseret til dit firma. 

Det kan du dog sætte en stopper for ved at tilmelde dig den såkaldte Robinsonliste. Når du er tilmeldt listen, bliver det ulovligt for virksomheder at kontakte dig via adresserede forsendelser, og overtræder virksomhederne forbuddet, kan de straffes mede bøde.

En sidegevinst er desuden, at du heller ikke må kontaktes af de forhadte telefonsælgere.

Du tilmelder dig Robinsonlisten via selvbetjeningen på Borger.dk's hjemmeside eller ved at henvende dig til borgerservice i din kommune.


4. Reklamer nej-tak - brug apps

Det har længe været muligt at undgå reklamer og tilbudsaviser ved at sætte et 'Reklamer Nej tak-skilt' på sin postkasse. 

Men mange har alligevel afholdt sig fra at bruge ordningen, fordi de bruger tilbudsaviserne til at holde øje med slagtilbud i de lokale butikker. 

Du kan dog trygt droppe tilbudsaviserne og i stedet få et overblik over de bedste tilbud i lokalområdet ved at bruge nettet eller apps til din smartphone eller tablet. 

I både Apples App Store og Google Play kan du downloade apps som eksempelvis eTilbudsaviser og Tilbudsavis.

Her kan du ikke bare gennemse de forskelllige tilbudskataloger. Du kan også søge efter specifikke varer og finde den nærmeste butik, der har dem på tilbud. 

Ud over sin app har eTilbudsavis også en ganske velfungerende hjemmeside. 

Du kan tilmelde dig Reklamer Nej Tak-ordningen ved at bruge dette link. 

5. Skan og gem i skyen

Selv om hvis du gør alt, hvad du kan for at undgå fysiske breve og dokumenter, er det stadigvæk umuligt helt at undgå. 

Derfor kan vi anbefale folk med papir-fobi, at de øjeblikkeligt indskanner deres breve og dokumenter, når modtager dem, og herefter smider de fysiske dokumenter ud. 

Her i spalterne har vi tidligere fremhævet scanneren Doxie, men der findes også andre producenter, der laver små og praktiske scannere. 

Et godt tip er, at du skal skanne dokumenterne ind med OCR (tekstgenkendelse), så du hurtigt kan bruge dit styresystems søgefunktion til at finde din dokumenterne igen.

Det kan desuden anbefales at uploade dem til en cloudtjeneste som eksempelvis Dropbox eller Evernote, så du undgår at miste dem, hvis din computer går ned. Samtidig får du let adgang til dokumenterne fra din telefon og tablet.

Læs også:
 

Test: Doxie er en smart digital støvsuger 

Sådan håndterer du de aggressive telefonsælgere

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere