Fup med anmeldelser på Trustpilot

Kan man stole på forbrugersitet Trustpilot.dk? Tilsyneladende ikke altid, viste DR-programmet Kontant i går. En virksomhed fik tilbud fra en privat person, der mod betaling ville fabrikere 50 falske anmeldelser.

Det er nemt at svindle med anmeldelserne på forbrugersiden Trustpilot, hvor kunder kan give anmeldelser af de virksomheder, som de handler hos. Det påviste DR-programmet Kontant i går.

Trustpilots IT-systemer er ikke gode nok til at opdage, at firmaerne snyder, og det irriterer ejeren af netbutikken hjem.dk, Stig Johansen. Det skriver dr.dk.

"Det er jo lidt rystende, og man bliver noget tvivl om, hvor troværdig og seriøs Trustpilot egentlig er, hvis det her kan lade sig gøre," siger han til Kontant.

For nylig fik Stig Johansen en mail fra en person, der blot præsenterede sig som "Christian". Han tilbød at fabrikere 50 falske anmeldelser af hjem.dk med topkarakter på Trustpilot, således at firmaet ville opnå topkarakteren 5 stjerner.

"Christian" fortalte, at han har hjulpet to andre firmaer med at forbedre deres kundevurderinger. Han ville have 5.000 kroner for de 50 falske anmeldelser, som han ville lave ved hjælp af 50 falske Facebook-profiler, fortalte han. Stig Johansen bestemte sig for - sammen med Kontant - at tage imod tilbuddet.

Herefter væltede det ind med falske anmeldelser af hjem.dk. på Trustpilot, uden at Trustpilot reagerede. Efter tre uger fik firmaet ændret karakter til "Perfekt".

Hos Trustpilot er man ikke stolt af, at sikkerhedssystemerne ikke fangede de falske anmeldelser.

"Desværre vil der altid være nogen, der prøver at snyde. Vores opgave er at sørge for, at det forekommer så sjældent som muligt, men nogle gange lykkes det nogen at snyde alligevel. Nu har vi set, hvordan denne mand gør det, så nu har vi sikret gennem vores systemer, at den metode ikke kan bruges igen," siger Trustpilots direktør, Peter Holten Muhlmann, til ekstrabladet.dk.

Han understreger, at anmeldelserne bliver sikkerhedstjekket løbende.

"Vores systemer kigger blandt andet på datamønstre, så hvis der for eksempel dukker mange anmeldelser op fra Facebookprofiler, der ikke har ret mange venner, så kigger vi nærmere på dem. Det er bare en af de metoder, vi bruger. Og så får vi mange henvendelser fra brugere, der har mistanke om snyd. Dem tjekker vi også," siger han til ekstrabladet.dk.

Peter Holten Muhlmann indrømmer, at det er umuligt at sikre sig helt mod snyd.

"Vi kan ikke lave et perfekt system, men vi prøver. Vi bliver hele tiden klogere," siger han.

Du kan i dette blogindlæg læse mere om, hvordan Trustpilot forsøger at bremse falske anmeldelser.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarer om phishing-angreb: Pas på hvis du modtager denne PDF
En phishing-mail med en vedhæftet PDF er i øjeblikket på spil. Phishing-angrebet forsøger at narre modtagerne til at udlevere login-oplysninger.
CIO
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi
Klumme: "I Danmark vil vi nu se et fokusskifte i ledelsesdiskussionen - ikke til digitalisering eller teknologibegejstring og -skepsis men til håndtering af en datadrevet virkelighed. For chefen gælder det nu: Op på ølkassen eller ud ad vagten.
Comon
HTC skyder smartphone-foråret i gang med ny Samsung Note 7-klon
HTC har skudt smartphone-foråret i gang med HTC U Ultra og U Play, hvor særligt U Ultra er interessant for dem, der gik glip af Note 7-smartphonen
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.