Så billig bliver Ateas teleselskab med skattefidus

It-mastodonten Atea vil via sit nye teleselskab hjælpe it-chefer med at kanalisere medarbejdernes telefonomkostninger over på skat.

Annonce:
Annonce:
Læs også:
Atea træder ind på mobil-markedet


Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab

I oktober sidste år kunne Atea-rigmanden Ib Kunøe løfte sløret for, at Atea er på vej med teleselskabet Atea Tele.

Men siden har Danmarks absolut største it-forhandler, der for nylig blev forsøgt solgt til en kapitalfond, gået ganske stille med dørene omkring telesatsningen.

Og i dag, mere end et år efter Ib Kunøe luftede teleplanerne for offentligheden, finder man kun følgende meddelelse på hjemmesiden ateatele.dk:

"Her åbner Atea Tele senere på efteråret 2012."

Computerworld har derfor kontaktet Atea for at høre, hvordan teleprojektet egentlig skrider frem.

Udskudt til april
Martin Trolle, direktør for forretningsudvikling i Atea, fortæller, at man hos Atea først forventer at være klar med lanceringen overfor erhvervskunderne til næste år.

Nærmere bestemt april.

Alligevel afviser han, at der som sådan er tale om et skred i tidsplanen.

"Vi ville da gerne have været færdige, men en del af processen har været at afdække markedet. Det viser sig, at vi oplever et enormt stort behov for det, vi kommer til markedet med i form af at skabe overblik over teleomkostningerne, selvbetjeningsløsninger og ved at give virksomheder mulighed for, at man kan skille privat og erhvervstelefoni ad," siger Martin Trolle. 

Han uddyber om erfaringerne undervejs:

"Vi oplever kunder, der har ansatte, der stort set ikke laver andet end at kontrollere telefonregninger og få omkostningerne fordelt ud til de rigtige afdelinger. Hvis vi kan løse den opgave på et system online og få omkostningerne allokeret ud til de rigtige steder første gang, så kan vi altså spare vores kunder for rigtig mange processer. Men det betyder, at vi lige har skullet grave et spadestik dybere, så vi får alle features med i første omgang."

Han tilføjer, at Ateas egne medarbejdere har været på løsningen siden juni og på den måde agerer som prøvekaniner.

Split billing rammer tidsånden
Atea-direktøren fortæller, at Atea Tele rammer lige ned i det moderne liv, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.

Det sker ved hjælp af "split billing", der gør det muligt at adskille medarbejdernes private og erhvervsmæssige telefoniforbrug.

"Vi må erkende, at arbejdsliv og privatliv smelter sammen. Så nu bygger vi en model, der gør, at det kan fungere alligevel," siger Martin Trolle.

Han forklarer, at Ateas løsning i grove træk går ud på at forudindstille de tjenester på telefonen, medarbejderen har lov til at bruge i erhvervsøjemed.

"I dag har virksomhederne to muligheder. Enten kan de lukke af for visse tjenester, og så står medarbejderen med en telefon, de kun kan bruge halvt. Eller virksomhederne kan åbne op for alt, og så risikerer de, at medarbejderne bruger løs på firmaets regning med stor administrativ byrde. Det er den situation, der er i dag."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Android Developer
Jobindex A/S


Webdeveloper Spil
Compugame-Dae A/S


Software developer
Vaavud ApS


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bravida Danmark A/S
Salg, installation og service inden for telefoni, netværk og kommunikationsanlæg.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord