Så billig bliver Ateas teleselskab med skattefidus

It-mastodonten Atea vil via sit nye teleselskab hjælpe it-chefer med at kanalisere medarbejdernes telefonomkostninger over på skat.

Annonce:
Annonce:
Læs også:
Atea træder ind på mobil-markedet


Kunøe: Her er min plan med mit nye teleselskab

I oktober sidste år kunne Atea-rigmanden Ib Kunøe løfte sløret for, at Atea er på vej med teleselskabet Atea Tele.

Men siden har Danmarks absolut største it-forhandler, der for nylig blev forsøgt solgt til en kapitalfond, gået ganske stille med dørene omkring telesatsningen.

Og i dag, mere end et år efter Ib Kunøe luftede teleplanerne for offentligheden, finder man kun følgende meddelelse på hjemmesiden ateatele.dk:

"Her åbner Atea Tele senere på efteråret 2012."

Computerworld har derfor kontaktet Atea for at høre, hvordan teleprojektet egentlig skrider frem.

Udskudt til april
Martin Trolle, direktør for forretningsudvikling i Atea, fortæller, at man hos Atea først forventer at være klar med lanceringen overfor erhvervskunderne til næste år.

Nærmere bestemt april.

Alligevel afviser han, at der som sådan er tale om et skred i tidsplanen.

"Vi ville da gerne have været færdige, men en del af processen har været at afdække markedet. Det viser sig, at vi oplever et enormt stort behov for det, vi kommer til markedet med i form af at skabe overblik over teleomkostningerne, selvbetjeningsløsninger og ved at give virksomheder mulighed for, at man kan skille privat og erhvervstelefoni ad," siger Martin Trolle. 

Han uddyber om erfaringerne undervejs:

"Vi oplever kunder, der har ansatte, der stort set ikke laver andet end at kontrollere telefonregninger og få omkostningerne fordelt ud til de rigtige afdelinger. Hvis vi kan løse den opgave på et system online og få omkostningerne allokeret ud til de rigtige steder første gang, så kan vi altså spare vores kunder for rigtig mange processer. Men det betyder, at vi lige har skullet grave et spadestik dybere, så vi får alle features med i første omgang."

Han tilføjer, at Ateas egne medarbejdere har været på løsningen siden juni og på den måde agerer som prøvekaniner.

Split billing rammer tidsånden
Atea-direktøren fortæller, at Atea Tele rammer lige ned i det moderne liv, hvor det bliver sværere og sværere at skelne mellem arbejde og privatliv.

Det sker ved hjælp af "split billing", der gør det muligt at adskille medarbejdernes private og erhvervsmæssige telefoniforbrug.

"Vi må erkende, at arbejdsliv og privatliv smelter sammen. Så nu bygger vi en model, der gør, at det kan fungere alligevel," siger Martin Trolle.

Han forklarer, at Ateas løsning i grove træk går ud på at forudindstille de tjenester på telefonen, medarbejderen har lov til at bruge i erhvervsøjemed.

"I dag har virksomhederne to muligheder. Enten kan de lukke af for visse tjenester, og så står medarbejderen med en telefon, de kun kan bruge halvt. Eller virksomhederne kan åbne op for alt, og så risikerer de, at medarbejderne bruger løs på firmaets regning med stor administrativ byrde. Det er den situation, der er i dag."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Operatør til Servicedesk
VP SECURITIES A/S


IT udvikler
Topdanmark Forsikring A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jaynet A/S
It- og teleløsninger samt datacenterydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Test: Her er de bedste antivirus-programmer lige nu
Hvis du er på jagt efter et antivirus-program til din pc, så læs med her, hvor 23 forskellige programmer er blevet testet.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
It-ledelse i trange tider
Læs her hvordan it-ledelsen kan skabe omkostningsbesparelser og optimere virksomhedens arbejdsgange.


Log ind
x
E-mail
Kodeord