Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC presses af erhvervskunder - her er selskabets store udfordring

TDC taber omsætning på en lang række vigtige områder. De vigtige erhvervskunder har fået øjnene op for, at de betaler for høj pris, mener analytiker. Men TDC har noget, som ingen af rivalerne har.

TDC har netop offentliggjort selskabets regnskab for 2012, og det viser, at priskrigen er flyttet fra privat til erhverv.

Den danske telegigant taber især omsætning på mobilområdet, der er faldet med næsten 10 procent. 

Både TDC Privat og TDC Erhverv faldt i omsætning.

Privat-området faldt fra 4,2 milliarder kroner til 3,8 milliarder kroner, mens TDC Erhverv faldt fra 2,5 milliarder til 2,1 milliarder kroner. 

Men det er faktisk ikke helt dårligt, mener aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. 

"Der er både nogle gode og dårlige nyheder i regnskabet. I privatmarkedet ser det ud til, at mobilpriskrigen i Danmark er bremset lidt op. TDC og andre teleselskaber ser ikke ud til at bløde så kraftigt på det parameter længere," siger Morten Imsgard.  

"Til gengæld ser det ud til, at TDC's erhvervskunder har fået øjnene op for, at de muligvis betaler en for høj pris for de ydelser, de får i et TDC Erhvervs-abonnement." 

Udfordring for 2013

Det er særligt dette område, der bliver en udfordring for TDC i 2013. 

"Det vil være noget af det, som TDC skal slås med igennem 2013. En erhvervsdivision, som kommer under pres, fordi kunderne vil have lavere priser," siger Morten Imsgard

Men det sunde resultat, som regnskabet alligevel viser, må især tilskrives TDC's pakkeprodukter, mener analytikeren. 

"TDC har en massiv konkurrencefordel i sine samlede løsninger, hvor selskabet kan trække på de forskellige enheder. Vi vil i langt højere grad se, at TDC forsøger at sælge den samlede kommunikations- og tv-løsning til husstanden end på, at TDC konkurrerer på de enkelte produkter," siger Morten Imsgard. 

Samlet resultat

TDC skriver i regnskabet, at faldet på mobilområdet primært skyldes de fortsatte "nedsættelser af regulerede mobiltermineringspriser (MTR) for tale og sms, der gradvist er indført i de seneste år."

Desuden havde EU-reguleringen af roaming, der blev ændret 1. juli, også en negativ indvirkning på TDC's omsætning på mobil-området.  

Andre områder som også oplevede fald i omsætning er Fastnettelefoni og Internet og netværk. 

Her faldt Fastnettelefoni med ni procent fra lidt over fire milliarder kroner til 3,7 milliarder kroner.

Internet og netværk oplevede et mindre fald i omsætning på omkring tre procent, fra 5,3 milliarder kroner til 5,1 milliarder kroner.

Indtjening før skat (EBITDA) blev på 10,3 milliarder kroner.

Det samlede omsætningsresultat ramte 26 milliarder kroner og levede derved op til 2011-forventningerne på mellem 26 - 26,5 milliarder kroner.

De eneste områder der steg i vækst i 2011 er Tv, Terminaludstyr og TDC Nordic.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere