Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

Bliv klogere: Her er planerne bag milliardudbud i hovedstaden

Læs om overvejelserne bag milliardudbuddet af det omfattende it-system, der skal sørge for, at du bliver rask i en fart.

Annonce:
Annonce:

Før oprettelsen af It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden havde de enkelte hospitaler deres egne it-afdelinger. Rigshospitalet havde eksempelvis cirka 135 it-folk.

I 2012 blev ITM oprettet for at sørger for it, medico og telefoni til regionens cirka 40.000 medarbejdere og har et budget på 1,2 mia. kroner. Man er repræsenteret på 16 placeringer med 650 medarbejdere og har hovedkontor på Borgervænget på Østerbro.

"Når vi begår en fejl, er det ikke bare et snørebånd, der knækker. Det handler i sidste ende om mennesker af kød og blod."

Det er vilkårene, men også motivationen, der holder drivet højt hos Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.

"Mit job som offentlig leder er naturligvis til tider øretævernes holdeplads, men det er også et superspændende og givende job, og så bliver man bliver jo holdt oppe på lakridserne af, at der er høje forventninger og stor opmærksomhed på en", siger han.

"Der er et element af Emma Gad i mit job. Det handler om at have respekt for det man laver, behandle folk ordentligt og man skal virkelig bevare ydmygheden. Men samtidig er det enormt interessant og motiverende at være med til at bygge noget, der forhåbentlig kommer til at gavne patienter og sundhedspersonale på hele Sjælland."

IMT er netop ved at sætte de sidste kommaer i det udbudsmateriale, der skal blive til en helt ny sundhedsplatform.

Et it-system, som skal standardisere og centralisere mange af arbejdsgangene på regionens hospitaler, sørge for bedre, flere og mere sammenhængende data om patienter og i det hele taget ruste regionen til fremtidens behandlingsformer og sammenhænge på sigt inddrage patienter og telemedicin.

Helt ny platform
IMT blev etableret i 2012 og har som primær opgave at sikre sammenhængende, standardiseret og driftsstabil it, medico og telefoni på tværs af Region Hovedstadens sundhedssektor.

Udgangspunktet er faglighed, kundenær sammenhængende service og effektivitet med fokus på helheden og stordriftsfordele.

Men det kræver et solidt fodarbejde at få banket små 30 selvstændige it-, medico og telefoni afdelinger sammen til en stor organisation på cirka 650 personer.

Før fusionen havde hvert hospital deres egen it-afdeling samt deres egne medico-teknikere og telefonifolk.

"Vi har virkelig brugt meget tid på at få tømret folk sammen og skabe fælles mål, rammer og retning. Dette er blandt andet sket gennem et stort kulturprojekt. Det har været målet at få fælles standarder for god service og tilgang til arbejdet, men at nå dertil det kræver kompromiser, og det kræver igen, at man snakker om tingene, og det tager tid," fortæller Mikael Skov Mikkelsen.

"Når man fusionerer, er der ofte et stort behov for også at holde fokus på de praktiske ting. Som regel er fusionen betinget af forventninger om, hvad der kan være af stordriftsfordele i form af bedre service, kvalitet eller økonomi. Men for at lykkes med de overordnede mål skal der først være styr på det bagved, hvor der ligger et hav af mindre, men vigtige, ting som eksempelvis kantineordning, eller hvordan man holder møder, som skal være på plads. Man skal så at sige være enige om at været en samlet virksomhed, førend man også bliver det og kan sikre fordelene ved at være det."

Jernet på plads
I IMT har den første tid således handlet om virksomhedens mål og rammer samt fælles standarder for de ansatte, men også for it-infrastrukturen.

"Vores mission handler i høj grad om at samle tingene og gøre dem mere brugervenlige og effektive. Her er standardisering et væsentligt værktøj."

Det beskriver Mikael Skov Mikkelsen med følgende billeder:

"Vi skal forandre os fra en robust, men lettere hostende skolebus med lidt lapper på dækkene til at blive en højtydende terrængående bil, der kan bevæge sig stabilt og hurtigt gennem landskabet."

Han fortæller, at det ikke altid er ligetil at få praksis og teori til at flette sammen i harmoni.

"Et rapportgrundlag er i forbindelse med en fusion vigtig at have for at sikre retning og mening bag fusionen, men beslutningsrapporterne tager eksempelvis sjældent højde for, at dokumentationsgraden i de forskellige fusionerende enheder it-afdelinger ikke er ensartet eller måske endda kan være mangelfuld. Et større praktisk problem, der bare skal løses, uden at det har været fuldt afdækket. Sådanne udfordringer dukker ofte op."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse en teknisk evaluering af en ny og revolutionerende arkitektur...

I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

 
Kommende events
IT Service Management (ITSM)

It service management kan leveres af egen it-organisation eller ved at søge hjælp hos en ekstern partner. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne - og får lejlighed til at netværke og søge inspiration hos ligesindede. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

På Computerworlds Datasikkerhedsevent kan du blive klædt på over for sikkerhedsproblemer både internt og eksternt. Lær hvordan du får en god sikkerheds-"awareness" i virksomheden, hvordan du bedst kan håndtere adgang til følsomme data, når dine medarbejdere er uden for virksomheden, og hør hvilke muligheder du har, for at gøre din virksomheds værdier og viden så sikker som muligt. Læs mere

Park Inn by Radisson - 2300 København S



Customer Relationship Management (CRM)

It-løsninger til kundehåndtering eller CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Fra udvidede kundekartoteker til egentlige call center applikationer. I de seneste år er der kommet nye web-baserede løsninger i markedet, og valget står i dag ikke blot mellem et stort antal leverandører og løsninger, men også mellem forskellige platforme. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
På vejen hjem fra lufthavnen opdager jeg at min telefon via Bluetooth prøver at forbinde med min bil - og Bluetooth har aldrig været aktiveret på den telefon
CIO
Skat sparer 100 millioner kroner med ny it-indkøbs-politik: Så enkelt kan det gøres
Med en spritny udbudsfabrik har Skat præsteret at spare 100 millioner kroner på it-driftsudbud. Læs her, hvordan Skat har strømlinet sine udbudsproces.
Comon
Stortest: Her er de bedste gratis antivirus-programmer
Kan gratis sikkerhedssoftware virkelig beskytte din pc? Svaret er ja, hvis du vælger det rette produkt. Læs her en test af de mest pålidelige gratis sikkerhedsprogrammer.
Channelworld
Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter
Massevis af danske forhandlere af Microsofts klassiske økonomisystem C5 er begyndt at fylde hylderne med produkter fra Microsofts rivaler. "Det virker som om, at Microsoft mere eller mindre frivilligt giver slip på kunderne i den lave ende af markedet," lyder det fra direktør.
White paper
Outsourcing af softwareudvikling
Hvordan vælger du den rigtige partner? Læs om geografi og kulturforskelle, samarbejde og vurdering af faglig kompetence og projektmodenhed.