Danske Microsoft-bosser går sammen i nyt firma

Tre tidligere topchefer hos Microsoft er gået sammen om at sælge Microsoft-produkter til danske virksomheder. Læs her, hvad planerne er for selskabet.

Artikel top billede

Med tidligere Microsoft Danmark-direktør Jørgen Bardenfleths farvel til softwarekæmpen fra Redmond bliver cloud-iværksættervirksomheden Adactit en forhenværende Microsoft-boss rigere.

I forvejen er selskabet stiftet og ledet af den tidligere cloud-ansvarlige i Microsoft Danmark, Jesper Grønbæk, mens forhenværende direktør for Microsofts salg i Vesteuropa, Klaus Holse, er investor og rådgiver for Adactit.

Jørgen Bardenfleth træder ind som bestyrelsesformand i selskabet til august, når der skal oprettes en egentlig bestyrelse, mens Klaus Holse, der tidligere har siddet med ansvar for 5.000 Microsoft-medarbejdere og en omsætning på cirka 50 milliarder kroner, har skudt penge i virksomheden og sidder med i Adactits advisory board.

"Vi håber meget på, at Jørgen Bardenfleths navn og brand kan være med til at skabe legitimitet omkring virksomheden og ikke mindst hjælpe os med at tiltrække dygtige sælgere og forretningskonsulenter," forklarer Jesper Grønbæk, efter Jørgen Bardenfleths indtrædelse i bestyrelsen er offentliggjort.

Vild vækstplan

I dag har virksomheden, halvanden år efter stiftelsen, fem fastansatte medarbejdere, mens omkring 10 freelancere er med til at servicere godt 50 kunder, der inkluderer Kræftens Bekæmpelse med 1.800 mail-brugere, mens eksempelvis læderfirmaet Neye også er med i kundeporteføljen med sine 280 ansatte.

Jesper Grønbæk ønsker ikke at oplyse den nuværende omsætning i selskabet, som naturligvis er Microsoft-partner, men han fremhæver, at målet er at sætte sig på markedet for salg af Office 365, der i dag har omkring 7.000 kunder med hundredetusindvis af slutbrugere alene i Danmark.

"Office 365 er den hurtigst voksende Microsoft-forretning, og vores drøm er, at vi skal være 100 medarbejdere inden fem år," siger Jesper Grønbæk.

Ønsker ikke Google og IBM

Han forklarer samtidigt, at der ikke er planer om at kigge mod andre produkter end Office 365 af flere forskellige årsager.

Dels mener han ikke, at konkurrenter som Google og IBM har produkter - henholdsvis Gmail og SmartCloud for Social Business - af samme kvalitet som Microsofts, dels ønsker han fokus på Adactits kerneforretning med salget af Office365.

"Lige nu er vores største konkurrenter egentlig on-premises-løsninger og Microsofts hosting-partnere," lyder det fra Jesper Grønbæk.

Han ser ikke nogen problemer i, at hans fremtidige bestyrelsesformand, Jørgen Bardenfleth, også træder ind som bestyrelsesformand hos netop en Microsoft-hostingpartner, Athena Group.

Jørgen Bardenfleth fortæller til Computerworld, at han heller ikke ser nogen interessekonflikter i, at han skal være bestyrelsesformand for Athena Group.

Det skyldes ifølge Jørgen Bardenfleth, at Athena har den strategi, at selskabet kun arbejder med partnere og ikke slutkunder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S