Artikel top billede

Fra i dag kan forhandlere købe Surface - gennem Atea og Dustin

De to storforhandlere bliver de første, der skal stå for at sælge Microsofts tablet-computer til erhvervskunder.

Som ventet udvider Microsoft nu sin danske distribution og salg af de to varianter af tablet-computeren Surface - RT og Pro - som indtil nu kun har været tilgængelig via it-supermarkeder som Elgiganten, ComputerCity, Expert og Fona.

Fra og med i dag kan kunder også købe Surface gennem de to store forhandlere Atea og Dustin, som får status som autoriserede forhandlere af Surface-tabletten.

Dermed gør Microsoft for alvor Surface-pc'erne tilgængelige for erhvervskunderne i det såkaldte kommercielle forretningssegment. Det bliver distributørerne Also og Tech Data, der skal stå for distributionen, mens Atea og Dustin står for arbejdet med det egentlige salg.

"Atea og Dustin er blandt andet valgt ud fra, at de er vant til at håndtere store mængder af hardware."

Microsoft skuffer dermed både de forhandlere og distributører, som havde sat næsen op efter en fuld udrulning af Surface-salget, så også mindre forhandlere og partnere kunne sætte Surface på butikshylden.

Ifølge divisionsdirektør i Microsoft Danmark Martin Thorning Hansen er valget faldet på Atea og Dustin på grund af deres størrelse, og fordi de begge dækker hele det nordiske marked.

Hvad siger I til jeres mindre partnere, hvis de spørger, hvorfor det skal være forbeholdt Atea Og Dustin at sælge Surface?

"Atea og Dustin er blandt andet valgt ud fra, at de er vant til at håndtere store mængder af hardware, og at de dækker hele Norden. I min optik bruger de mindre partnere også i dag at købe fra andre, når de går ud og hjælper en kunde. Så det er en naturlig start på vores udrulning af Surface. Men vi har tænkt os at tilføje flere partnere med tiden. Men her i første fase har vi forsøgt at gøre det så snævert som muligt, for at vi kan kontrollere det i den forstand at det skal være nordisk og stort," siger Martin Thorning Hansen.

Kan mindre forhandlere så henvende sig til Also og Tech Data og bestille Surface hjem?

"Nej. Hvis der er andre partnere, der har en sag, hvor en kunde vil købe en Surface, må partneren eller kunden købe hos Dustin eller Atea."

Risikerer I ikke, at mindre partnere bliver knotne over, at de må henvise deres kunder til en konkurrent? Hvilke overvejelser har I gjort jer om det?

"Ikke andet, end at vi selvfølgelig hele tiden tager de forhandlere, som viser interesse for vores produkter, med i vores overvejelser. Vi kan ikke på det her tidspunkt - fordi det er en del af planen - bare lukke op for hvem som helst, der vil sælge det her produkt. Det er stadig et meget nyt produkt, så der er en masse ting om, hvordan man håndterer og lægger ordrer hos os, som kræver en masse papirer og en masse arbejde."

Så når du taler om en plan, så er det en plan, der er lagt i Redmond (Microsofts hovedkvarter i USA, red.)?

"Ja, det er det bestemt. Det er en plan for hele vores organisation."

Er der en tidshorisont på, hvornår I så går bredere ud i kanalen med Surface?

"Ja, det er der. Men den information har jeg ikke endnu," siger Martine Thorning.

Han indrømmer samtidig, at Microsofts salgsstrategi for Surface ikke er designet til at skabe jubel hos mindre forhandlere.

"Jeg er godt klar over, at mindre partnere kunne have håbet på, at det var dem, vi havde lanceret med. Men det er en strategisk beslutning. Det er vi selvfølgelig kede af, men vi håber, vi kommer til at samarbejde med alle partnere om Surface på et tidspunkt," slutter Martin Thorning Hansen.

Læs også:

Fra fun til fiasko: Her er den totale nedtur for Windows RT
Analytiker: Microsoft skyder sig selv i foden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere