Artikel top billede

Morgendagens cloud - det kan du forvente

Klumme: Tunge applikationer er ofte begrænset af cloud-arkitekturen. Men der er faktisk muligheder for at ændre betingelserne for cloud-løsningerne, så vi ikke behøver at vente på den løbende evolution af programmer.

Hvad bør vi forvente?

Det er ikke let at beskrive "fremtidens cloud". IT-industrien er indbegrebet af dynamisk udvikling, og der sker hele tiden forandringer af såvel applikationsarkitektur og servicemodeller som af forholdet mellem disse faktorer.

Når man ser på udviklingen af cloud-løsninger, skal man være indstillet på at sigte efter et mål i konstant bevægelse.

Alligevel kan man godt skitsere nogle muligheder ved at se på, hvordan eksisterende løsninger bør justeres for at sætte mere fart på cloud-markedet.

Her er det vigtigt at repetere, hvordan cloud-løsninger adskiller sig, og hvad der teknologisk set driver udviklingen.

Uafhængig arkitektur: Historisk set vælger mange virksomheder først teknologier samt partnere og leverandører og integrerer derpå de (fleste) elementer, så de udgør en samlet IT-løsning. Med cloud-tjenester er virksomhederne ikke beslutningstagere på samme måde. Nu træffer leverandørerne beslutningerne om, hvordan infrastrukturen skal konfigureres og håndteres.
 
Infrastruktur med flere brugere: Offentlige cloud-løsninger er såkaldt multi-tenant-løsninger. Det er på den måde, man bygger en kost-effektiv og skalerbar arkitektur, og det har stor betydning for infrastrukturens kapacitet og i sidste ende også for applikationer til brugerne.

Forskellige kontrol-modeller: Når en virksomhed designer og håndterer sin infrastruktur, anvender den velkendte værktøjer, ekspertiser og teknologier. De interne eksperter - hvad enten de arbejder med servere, storagesystemer eller netværk switches/routere/firewalls - sørger for at styre og overvåge det komplekse system. 

I en cloudløsning er næsten alle disse funktioner nu flyttet over til leverandøren, og i stedet kan virksomheden kontrollere løsningen gennem de værktøjer, leverandøren stiller til rådighed.
 

"Der er faktisk muligheder for at ændre betingelserne for cloud-løsningerne"

Hvad skal ændres - applikationerne eller cloud-arkitekturen?
Disse forskelle gør, at virksomhederne skal ændre rutiner, og de begrænser samtidig funktionaliteten og mulighederne ved cloud-løsninger. De applikationer og tjenester, som allerede er cloud-baserede, har ofte været webbaserede og direkte udviklet til at fungere i skyen i forvejen.

Men der er mange applikationer, som ikke har taget springet. Det gælder løsninger som CRM, ERP, B2d, SCM (og vel nærmest alle andre applikationer med en kombination af tre bogstaver, man kan komme i tanke om). Her er der tale om de virkeligt tunge applikationer, som får en virksomhed til at fungere.

Denne type applikationer har det svært, fordi de er begrænset af cloud-arkitekturen, og det tvinger os til enten at ændre applikationerne eller cloud-arkitekturen.

Vi ved godt, at IT-industrien er dynamisk, og at disse applikationer i sidste ende vil blive om-kodet eller kasseret i takt med at nye introduceres. Men der er faktisk muligheder for at ændre betingelserne for cloud-løsningerne, så vi ikke behøver at vente på den løbende evolution af programmer.

Hvad kan gøre morgendagens cloud-løsninger bedre?

Spørgsmålet er, hvad skal der til for at gøre morgendagens cloud-løsninger bedre?

Sikkerhed - er ofte en dobbelt-udfordring, der kræver forskellige strategier for at beskytte både servere og data:

1. Beskyttelse af netværk. Der er brugt mange timer på at sikre beskyttelse af parametre i datacentre uden samtidig at hindre applikationerne i at kommunikere med hinanden. Med cloud-løsninger er udvikleren eller leverandøren blevet ansvarlig for at beskytte serveren. Morgendagens cloud-løsninger bør kunne tilbyde en afskærmning, der macher de traditionelle data-miljøers. Leverandørerne skal kunne tilbyde stærk beskyttelse kombineret med nogle politikker og retningslinjer, der kan anvendes på tværs af hele virksomheden - og fritage udviklerne fra dette ansvar.

2. Beskyttelse af data: Flere cloud-udbydere har givet databeskyttelse særlig opmærksomhed og udviklet politikker, der kan kontrollere adgangen. Cloud-løsninger bør give bedre data-beskyttelse gennem services som brugerstyret kryptering , der kan skabe skræddersyede måder til at beskytte kundedata uafhængigt af cloud-udbyderen.

"Leverandørerne skal kunne tilbyde stærk beskyttelse"
 
Management - de elementer, der udgør en virtuel infrastruktur, er forskellige, og det er forskelligt, hvordan IT-personale interagerer med værktøjer og komponenter. I dag er cloud management en kompliceret affære, fordi systemer og applikationer kræver flere implementeringsmiljøer. Morgendagens cloud bør sikre tilstrækkelig kontrol, så brugeren kan matche forskellige IT-miljøer og fjerne behovet for yderligere oversættelser og konverteringer.
 
Vedligeholdelse - antallet af elementer, der udgør en it-løsning, er udfordrende og tidskrævende for cloud-brugere, fordi elementerne i varierende grad er afhængige af hinanden. Normalt er det en god ide at sikkerhedsopdatere, når en sårbarhed opdages.

I et cloud-miljø skal man dog sørge for, at den nye sikkerhedsrettelse ikke påvirker andre funktioner. Når det sker, har de fleste cloud-løsninger behov for agenter, scripts eller enhedsdrivere.

Det øger ikke bare omkostningerne, men skaber også et stort antal nye afhængigheder og interaktioner, der komplicerer vedligeholdelsen af programmerne. Derfor er cloud-udbydere fremover nødt til at forenkle vedligeholdelses-processen, så systemerne kan holdes oppe, mens omkostningerne holdes nede.
 
Ydeevne - er helt afgørende. Hvor det tidligere var sikkerhed, der var den største bekymring for virksomheder ved implementering af cloud-løsninger, er det nu i stigende grad spørgsmålet om ydelse. Det er meget vanskeligt at styre og forudsige ydelsen i de nuværende cloud-tilbud, men flere leverandører har udviklet procedurer, der hjælper med at kontrollere ydeevnen gennem omhyggelig tildeling af ressourcer samt en stærk infrastruktur.

Den store hurdle bliver at overvinde den såkaldte multi-tenancy effekt, hvor flere organisationer deler en cloud. I morgendagens cloud-løsning skal ydelsen være et centralt mål, og brugerne skal kunne vælge den grad af performance, deres applikationer har brug for.
 
Hvis vi lader være med at acceptere de begrænsninger, der er indbygget i cloud-løsninger i dag, vil vi se mange flere cloud-baserede applikationer. 

Ved at lade mere traditionelle arbejdsopgaver indgå i cloud-revolutionen aktiverer vi ikke bare 'det gamle', men vi opnår også bedre kontrol og mulighed for at bygge nye og fantastiske cloud-løsninger.

Vi skal ændre skyen for at gøre tingene lettere for brugerne - ikke for at tvinge brugere til at tilpasse sig cloud-løsninger. Spørgsmålet er kun, hvem der kommer først med de stærke, men også enkle bud på morgendagens cloud-løsninger.

Dennis Hindsberg er general manager for enterprise sales hos Verizon i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere