Artikel top billede

It-projekt, der skal redde alle andre projekter, er selv forsinket

Et offentligt it-projekt til bedre økonomistyring er løbet ind i forsinkelser. Alligevel forsikrer kunden, BaneDanmark, om, at it-projektet fremover vil sikre store besparelser.

Et it-projekt til optimal styring af store jernbane-projekter.

Sådan betegner BaneDanmarks økonomidirektør Søren Stahlfest Møller en kommende it-projektudrulning, der har en prislap på 25 millioner kroner.

Besparelsespotentialet i projektet er helt oppe at ringe på en kvart milliard kroner over de næste fem år ifølge McKinsey og BaneDanmark, som følge af besparelser på forsinkelser og bedre leverandør-aftaler i fremtidige vedligeholdelses- og udviklingsprojekter.

"Vi er i de senere år gået fra udelukkende at have fokus på drift og vedligeholdelse til også at håndtere rigtig store projekter. Hvis vi skal være mere professionelle, kræver det også, at vi kan styre vores processer bedre," forklarer Søren Stahlfest Møller essensen i det kommende projektstyringsværktøj til Computerworld.

Han understreger, at hovedparten af de forventede fremtidige besparelser kommer på indkøb af traditionelt jernbane-udstyr som eksempelvis skinner og entreprenørydelser.

Tilpasser SAP-platformen

Projektet med det noget kryptiske navn Tema 2 er delt op i mange bidder.

På it-fronten skal BaneDanmark have integreret software-moduler i sin SAP-platform, så statens jernbane-forvalter fremover bliver mere skarp på sin leverandør- og projektstyring.

"For os handler det i høj grad om projekt- og leverandørstyring og en tilpasning af vores SAP-system, så vi bliver mere professionelle i vores stigende antal projekter," forklarer Søren Stahlfest Møller.

Han eksemplificerer potentialet med bedre økonomistyring i form af, at BaneDanmark i det helt store signal-udskiftningsprojekt på landets jernbanestrækninger har været meget fokuseret på priserne, så staten ifølge Søren Stahlfest Møller har sparet 4,7 milliarder kroner i udbuddet.

Lignende besparelser i mindre målestok ved mere automatiseret processtyring er altså formålet for at betale 25 millioner kroner til it-delens hovedleverandører, der består af Syncronix, Condera, NNIT og Invokers.

Forsinket optimering

Ironisk nok er it-projektet til forbedring og styring af BaneDanmarks projektprocesser forsinket i omkring fem måneder.

Ifølge planen skulle det have været i drift i juni. Nu ser det ud til, at det er køreklart den 18. november i stedet.

"Vi er løbet ind i interne proces-afklaringer, og desuden er vi stødt på en teknisk udfordring af replikering af data i vores SAP-platform," begrunder Søren Stahlfest Møller forsinkelsen på projektet, der blev udbudt i starten af året.

"Naturligvis er det irriterede og generende, at vi ikke kan gå i drift endnu, men jeg er sikker på, at projektet nok skal tjene sig selv ind igen på længere sigt," fortsætter han omkring det kommende Tema 2-projekt.

Årsagen til navnet Tema 2 ligger i, at BaneDanmark for få år siden lagde en strategi med fire overordnede temaer, hvor Tema 2 overordnet handler om professionel projektstyring.

Tema 1 er at skabe en pålidelig tog-rejse med bedre trafik-informationer og rettidighed på togrejserne.

Tema 3 handler om professionel vedligeholdelse, mens tema 4 omhandler fremtidens virksomhed med blandt andet kompetenceudvikling og bedre videndeling hos BaneDanmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere