Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år

I de næste 10 år skal BaneDanmark have udskiftet hele signalsystemet i det danske jernbanenet i et af danmarkshistoriens største it-projekter. Læs her, hvordan det kommer til at foregå.

Storebæltsbroagtigt.

Sådan karakteriserer programdirektør Morten Søndergaard fra BaneDanmark statens total-udskiftning af det danske jernbane-signalsystem på 3.200 kilometer jernbanestrækning inklusiv S-banen.

Hele molevitten har været undervejs i fem år og forventes at stå helt færdigt i 2021, hvor det ifølge BaneDanmark vil være det største af sin art i Europa.

It kommer til at spille en afgørende rolle i signal-projektet. 

"It er hele centralnervesystemet i udskiftningen, og et gæt er, at omkring 35 procent af pengene går til special-software og -hardware fra leverandørerne," fortæller Morten Søndergaard, der - eksklusiv statsreserverne - har et budget på 18 milliarder kroner til rådighed.

Sådan skal pengene bruges
12 af de 18 milliarder kroner går til aksetællere, sporskiftedrev, kabler, special-software og -hardware på selve strækningerne og i kontrolcentre samt ombordsudrulning indbygget i lokomotivernes førehuse, så de danske tog ikke brager ind i hinanden.

Derudover skal al grejet desuden bruges, så kontrolcentrene kan styre tog og indhente informationer om forsinkelser og forhindringer meget mere præcis end i dag, når det hele kører trådløst direkte fra skinner til kontrolcenter og til systemer i de danske lokomotiver.

De resterende fire til seks milliarder kroner skal blandt andet bruges på projektledelse, sikkerhedsgodkendelser og efteruddannelse af landets omkring 2.500 lokomotivførere og 500 trafikledere.

Mindre sexet end en metro
"Danskerne vil først og fremmest kunne mærke udskiftningen ved, at der vil være færre forsinkelser, og der vil være mere præcise informationer, når der opstår forsinkelser," forklarer Morten Søndergaard fra BaneDanmark.

Han tilføjer, at med udskiftningen af signal-teknologien vil de gamle rød/grønne signaler og relæ-anlæg med teknologi helt tilbage fra 1950'erne også forsvinde fra stationerne.

Ellers sker der ikke det store set med passagernes øjne.

"Naturligvis er det lidt mere sexet, når man betaler store milliard-beløb og får en ny metro. Men dette er et udskiftningsprojekt, og hvis man vil have en national jernbane, så må man også betale, når de gamle teknologier er fuldstændig udslidte og ikke kan mere," lyder det fra Morten Søndergaard.

I den forbindelse koster udvidelsen på Københavns Metro med Cityringens 17 nye metro-stationer med planlagt færdiggørelse i 2018 eksempelvis 21,3 milliarder kroner - en anelse mindre end signalprojektets budget inklusiv statsreserverne.  

Opdelt i øst og vest
Det store beløb med et offentligt it-projekt og udskiftningen af hele landets signalsystem får dog ikke Morten Søndergaard til at ryste på hånden.

Han fortæller, at projektet allerede har været undervejs i fem år med minutiøs planlægning, analyser, forundersøgelser og prækvalifikation af leverandørerne, der nu er nede på seks styk.

De seks signalsystem-leverandører skal kæmpe om to ensartede kontrakter i signal-udskiftningen til ERTMS-standarden (European Rail Traffic Management System) i en for Østdanmark og en kontrakt til det nye signalsystem en vest for Storebælt.

I tilgift vil der være en kontrakt på ombord-udrulningen af kunstig intelligens i togene.

Den fjerde store kontrakt er en totaludskiftning af S-banens signalsystem. Her bliver det nye system bygget på CBTC-standarden (Communication Based Train Control).

Ingen kan sætte sig på hele landet
Samlet set udvælger BaneDanmark minimum to og maksimum fire leverandører, hvoraf ingen kan vinde både Øst- og Vestdanmarks fjernbanekontrakter.

"Vi har opdelt det på den måde, fordi det vil være en alt for stor opgave for en enkelt leverandører at være ansvarlig for signal-udskiftningen både øst og vest for Storebælt," forklarer Morten Søndergaard.

Kontrakterne for S-banen bliver derefter skrevet under til sommer, mens den endelige udvælgelse og underskrivning af kontrakterne for resten af landet sker omkring julen 2011.

S-banestrækningen mellem Jægersborg og Hillerød bliver den første i landet, som får udskiftet signalsystemet. Strækningen i Nordsjælland vil derefter fungere som erfaringsgrundlag, når udskiftningen bliver rullet ud i resten af S-banen.

Signalsystemerne på S-banen forventes at være udskiftet i 2020, mens fjernbanen vil være færdigudskiftet i 2021.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme ig ang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere


Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne.

24. maj 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Få dine filer tilbage: Nyt værktøj kan dekryptere WannaCry
Der er gået en uge, siden WannaCry-angrebet begyndte, og dermed er deadline nået for de første ofre, der kan miste tilfangetagne filer permanent. Men et nyt gratis værktøj kan tilsyneladende dekryptere filerne i flere Windows-versioner.
Comon
OneDrive bliver bedre til at synkronisere filer med længe savnet funktion
Microsoft giver OneDrive-skyen en kærlig hånd med nye "On Demand"-filer i den næste store opdatering, Fall Creator Update.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Stor undersøgelse: Det forventer danske it-folk på jobbet
I samarbejde med it-jobbank har Computerworld undersøgt, hvad it-folk lægger vægt på i et job. Flere end 2.000 it-folk deltog blandt Computerworlds og it-jobbanks brugere i juli og august måned 2016.