Artikel top billede

"Salg gennem partnere er den eneste måde, man kan udvide sit reach i et lokalt marked," siger SAPs vicepresident for partnerløsninger,Robert Vetter.

Nu vil SAP gå efter disse kunder

Guldet ligger hos de små kunder, lyder det fra den tyske ERP-gigant, som vil gøre op med sit image som leverandør af hundedyr og kompliceret teknologi. Det kommer til at gøre ondt på Microsoft, lyder det fra SAP.

Nye kunder skal findes blandt iværksættere og små og mellemstore virksomheder. Og vejen ud til kunderne skal banes af lokale partnere i de enkelte lande. Sådan lyder budskabet fra den tyske ERP-gigant SAP.

"Der er det særlige ved små virksomheder, at de vokser. Derfor giver det god mening for os at levere ERP-løsninger i enterprise-kvalitet til mellemmarkedet," siger SAP's vicepresident med ansvar for partnerløsninger, Robert Vetter, som Computerworld mødte ved et arrangement i Istanbul i sidste uge.

SAP har i efterhånden flere år signaleret, at man vil væk fra sit image som leverandør til de mest krævende enterprise-kunder. Store, komplicerede og ikke mindst dyre projekter, som har det med at trække ud er ikke det, der tiltrækker nye kunder, lyder erkendelsen hos SAP.

Klar udfordring af Microsoft

Som flere af konkurrenterne på det globale ERP-marked satser SAP derfor på cloud, mobility og in memory-databasen HANA som det våben, der skal vinde slaget om de små og mellemstore kunder. Det leveres til den lavere ende af markedet, hvor det så er op til en eksklusiv kreds af lokale partnere at tilrette løsninger til den enkelte kundes behov.

I det danske marked er det en klar udfordring af netop Microsoft, der sammen med SAP er en dominerende spiller på markedet. Ligesom det er standard hos Microsoft, har SAP derfor over de seneste år hævet den andel af salget, som går gennem partnere.

"Vi er meget tilfredse med vores nuværende markedsstrategi. Vi tjener penge"

Hvor SAP for bare tre år siden hentede 20 procent af den globale omsætning gennem partnere, ligger tallet i dag på 37 procent. Målet er at runde 40 procent indenfor et par år.

"Salg gennem partnere er den eneste måde, man kan udvide sit reach i et lokalt marked, med løsninger på lokalt sprog," siger Robert Vetter og peger på det danske ERP-marked, hvor SAP's væsentligste konkurrent Microsoft stadig lever højt på opkøbet af produkterne fra Navision og Damgaard-brødrene.

"Der er mange "local heroes" i de forskellige lokale markeder. Men de er samtidig begrænset af den store diversitet i nationale krav og lovgivning. Derfor forbliver "local heroes" ofte netop lokale," siger Robert Vetter.

Robert Vetter afviser dog, at SAP er ved at kopiere Microsofts partnermodel. Fremfor et bredt netværk af forhandlere som hos Microsoft går SAP efter få udvalgte og specialiserede partnere i de enkelte lande.

"Vi har den indgang, at vi ikke ønsker for mange partnere, for at undgå, at vores partnere kommer til at konkurrere med hinanden. Så vi er meget tilfredse med vores nuværende markedsstrategi. Vi tjener penge," slutter Robert Vetter.

Læs også:

SAP hæver priserne - brugere brokker sig

Dansk SAP-boss om sin exit: Jeg er ikke blevet degraderet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere